Zpět

Dny opuštění

Dny opuštění
„Jednoho dubnového odpoledne, sotva pár minut po obědě, mi manžel oznámil, že mě opouští.“ Těmito slovy začíná román Dny opuštění (I giorni dell‘ abbandono) známé italské autorky píšící pod pseudonymem Elena Ferrante. Spisovatelka, kterou celosvětově proslavila tetralogie Geniální přítelkyně (L’amica geniale), v něm vypráví příběh ženy, které se v jediném okamžiku převrátí život naruby.
Do té doby žila osmatřicetiletá Olga, matka dvou dětí, poklidným životem ženy v domácnosti, která vše podřizuje potřebám manžela a rodiny. Zpočátku nedokáže uvěřit, že by nastalá změna mohla být nevratnou, že by se její muž domů už nikdy nevrátil. V okamžiku, kdy je nucena tuto skutečnost přijmout jako fakt, se v ní spustí obranné mechanismy. Reakce je překvapivá i pro ni samotnou: dosud klidná, vlídná a chápající Olga v sobě najednou odhaluje temné, odpudivé stránky, o kterých do té doby neměla ani tušení a které v sobě přes veškerou snahu nedokáže potlačit. Prožívá sarkastické období, chová se obscénně, pohrdá sama sebou, svým intelektem i vlastním tělem. Vulgaritu vzápětí střídá apatie, Olga se propadá do stavů netečnosti, i ty nejobyčejnější úkony pro ni představují nepřekonatelné bariéry, neřešitelné situace. Až nečekaná smrt psa a touha uchránit děti od bolestných, traumatických zážitků donutí Olgu se znovu vzchopit, najít opět pevnou půdu pod nohama a čelit osudu s hrdostí a odhodláním.
 

Elena Ferrante je vynikající vypravěčkou, která dokáže čtenáře doslova uhranout silou svých příběhů, poutavým stylem a pronikavostí, s jakou odhaluje nejskrytější zákoutí lidské duše. V centru její pozornosti stojí především ženské hrdinky. Ferrante jim rozumí, zná jejich pohnutky, motivace, bolesti a touhy, ví přesně, kdy předstírají a kdy jsou samy sebou, umí číst v jejich podvědomí. Už její první román Tíživá láska (L‘amore molesto) je brilantní analýzou problematického vztahu mezi matkou a dcerou. Ve své proslulé tetralogii Geniální přítelkyně Ferrante vypráví příběh velkého přátelství dvou dívek, od jejich útlého dětství až po stáří, příběh příběh silných, protichůdných emocí a vášní, na jehož pozadí se odvíjejí novodobé dějiny jihoitalské Neapole. Právě Neapol je místem, k němuž se Ferrante odkazuje ve většině svých děl, a dokonalá znalost města a reálií s ním spojených svědčí o neapolském původů tajemné autorky.

O její pravé identitě se dodnes vedou nekonečné spekulace. Jako nejpravděpodobnější se jeví odhalení italského investigativního novináře Claudia Gattiho, píšícího pro deník Sole 24 Ore. Ten sledoval finanční transakce nakladatelství E/O, které vydává romány Eleny Ferrante, a v roce 2016 přišel s tvrzením, že značné částky putují na konto překladatelky Anity Rajové. Její manžel, spisovatel Domenico Starnone, byl rovněž pokládán za jednoho z možných nositelů pseudonymu Ferrante. Ani Gattiho odhalení však nepřineslo definitivní rozuzlení záhady. Rajová ani nakladatelství E/O informaci nepotvrdily. Spolumajitel a šéfredaktor E/O Sandro Ferri se ostře ohradil proti takovýmto praktikám: „Tento druh novinařiny, který porušuje soukromí a se spisovateli nakládá jako s mafi í, mi přijde nechutný,“ prohlásil. Sama Ferrante vysvětluje své rozhodnutí psát pod pseudonymem v eseji Tříšť (La Frantumaglia): „Stojí za ním potřeba chránit svůj soukromý život a současně přesvědčení, že knihy nepotřebují k životu vlastního
autora, stačí jim síla příběhu.“
Úspěch, kterému se její romány těší (mnohé se dočkaly i fi lmovou podoby), její slova jen potvrzuje.
text: Marina Feltlová, Radioservis
autor
Elena Ferrante
úprava
Dominik Mačas
název
Dny opuštění
režie
Bela Schenková
interpret
Lucie Žáčková
délka
8:00
vydavatel
Radioservis, Prostor
rok vydání
2019
hudba
Nick Cave, PJ Harvey, Massive Attack
obal
aper-grafi ka.cz
zvuk
Tomáš Gsöllhofer
mastering
Tomáš Gsöllhofer
produkce
Bohdana Pfannová
katalogové číslo
CR1027-2