Audioknižní Sherlock – pět detektivek pro zimní večery

recenze, , 28.01.2014
5x Sherlock Holmes
V Británii právě skončilo vysílání třetí řady seriálu Sherlock, který si získal zástupy příznivců i u nás. Děj vychází z příběhů Sira Arthura Conana Doyla, literárního otce detektiva Sherlocka Holmese. Fanoušci, kteří teď mají před sebou opět vidinu nejméně ročního čekání na další řadu série, si můžou čas ukrátit seznamováním se s Kánonem - tedy sbírkou povídek a románů, kde vystupuje Sherlock Holmes a z nichž vycházeli i filmaři. Kromě čtení však lze čekání ukrátit i poslechem Kánonu prostřednictvím audioknih vydavatelství Tympanum, Popron či a AudioStory. V dnešní recenzi bych však chtěl zaměřit pozornost posluchačů na dramatizace vydané Radioservisem v roce 2012.
Soubor 5x Sherlock Holmes obsahuje zatím poslední sérii příběhů slavného detektiva, které vznikly v Českém rozhlase. Navazuje zároveň na starší cyklus, ve kterém se v obou hlavních rolích představili stejní interpreti - jako Sherlock Holmes tak opět exceluje Viktor Preiss a roli Watsona skvěle ztvárnil Otakar Brousek starší. Příběhy jsou pochopitelně zasazeny do původního prostředí konce 19. století, takže mládí Benedicta Cumberbatche a moderní technologie 21. století zde nehledejte. Ale jako seznámení se s původními příběhy slouží tyto adaptace výborně.

A na jaké povídky se můžete těšit? Úvodní Ďáblovo kopyto nás přivádí do nehostinné cornwallské krajiny, kde se Holmes musí vypořádat s několikanásobnou vraždou opředenou navíc tajemnou atmosférou. Jedná se o jeden z nejnapínavějších příběhů Kánonu, který byl natočen. Naopak Spolek ryšavců uvolňuje atmosféru zdánlivě banálním problémem - záhadným spolkem zrzavých úředníků. Za touto zprvu komickou situací se ale skrývá mnohem temnější pozadí londýnského podsvětí. Pět pomerančových jadérek přináší rozřešení záhady několika úmrtí, kdy obětem před smrtí přišly velmi neobvyklé dopisy. V případu Druhé skvrny se slavný detektiv vypořádá s případem hledání ztracených listin a neobjasněnou vraždou. Závěrečná vánoční povídka Modrá karbunkule opět začíná banálně - nalezením klobouku a husy. Zábavné dedukce vzápětí přejdou v pátrání, když se v husím voleti najde vzácný drahokam.

Kromě ústřední dvojice obsadili tvůrci cyklu záplavu slavných televizních či dabingových herců i do vedlejších rolí. Své úlohy tu tak dostali například Pavel Rímský, Michal Pavlata, Miroslav Táborský, Stanislav Zindulka, František Němec, Martin Písařík, Václav Postránecký a mnozí další. Režie se ujala přední režisérka Hana Kofránková.

Povedených zpracování holmesovských příběhů je hodně. Dnešní recenze se snažila představit ty, které nejsou pouze načtené jedním interpretem, ale hrané více představiteli - jedná se tedy jakoby o film bez obrazu, včetně hudby a zvukových efektů. Zároveň však nejsou povídky významněji krácené a byly natočeny opravdu poutavě. Klasické a napínavé detektivky převedené do podoby rozhlasové hry předními českými herci – co chtít víc na ukrácení nejen zimních večerů?