Kašlat na údajně promarněný potenciál

recenze, , 27.08.2018
Artemis
Po Marsu nás spisovatel Andy Weir pozval na Měsíc a nakladatelství OneHotBook se opět rozhodlo audioknižním závislákům pobyt ve vesmíru zpříjemnit zvukovou verzí. Tentokrát se mezi knihu a audioknihu neplete nikdo třetí, protože filmová adaptace Artemidy se sice připravuje, ale zatím je realizace v nedohlednu. Zůstane to tedy jen mezi námi čtenáři a posluchači. Marťan bodoval na všech frontách. Jak si stojí Artemis?
Weir je zvláštní chlapík. Softwarový inženýr, který má panický strach z létání a který, soudě podle jeho knih, je fascinován mechanikou. Pokud vás zajímá, co jde mimo planetu Zemi zachránit lepicí páskou, jak postavit na Marsu skleník pro pěstování brambor či kterak svařovat ve vzduchoprázdnu, zamilujete si ho. Zatímco hlavní postava Marka Watneyho z knihy Marťan se od čtenářů dočkala nadšeného přijetí, Jazz Bašarová z měsíčního města Artemis už takové sympatie nevzbuzuje.

Možná je to chyba představivosti, kterou umí audiokniha vhodně postrčit. Audible u anglické zvukové nahrávky Artemidy vsadilo na herečku Rosario Dawson, půvabnou míšenku a politickou aktivistku. Režisér Hynek Pekárek obsadil do české audioverze Terezu Dočkalovou, která poslední týdny baví celý internet moderováním pořadu Branky, body, kokoti. Tedy ne možná celý internet, ale ženská část se řehtá stoprocentně.

Nechci tím snižovat herecké a narátorské schopnosti mladé herečky, jen poukázat na vazbu, kterou zkrátka těžko dostanete při poslechu z hlavy. Jazz se v jejím podání stává uvěřitelnější postavou než na stránkách knihy. Drzá, nekorektní, lehce vulgární, svá. Celoživotní průserářka. Nepopírám, že Weir postavu Jazz spíchnul trochu horkou jehlou, ale v audioknize perlí, uštěpačně komentuje sebe i ostatní, bez uzardění odpálkuje půlku Měsíce. A je schopná, neuvěřitelně chytrá, jen na rozvíjení svého potenciálu povětšinou zvysoka kašle.

Hlas Dočkalové jen občas doplní mladičký Marek Lambora, který se ujal partu kamaráda ze Země. Z dětského dopisování mezi Jazz a Kelvinem se postupem let vyvinulo pevné přátelství. Empatický Pozemšťan příjemně ozvláštňuje zběsilou jízdu po měsíční kolonii, kterou s pašeračkou Bašarovou zažíváme. Tereza Dočkalová však na Měsíci není s Jazz sama. Vtěluje se do orloje dalších postav, zprvu možná krapet nerozhodně, ale postupem času získává na sebejistotě a přesněji odstiňuje jednotlivé promluvy. Hudební linka, která se objevuje na konci kapitol, nechává civilně doznít předchozí slova, a správný motiv najde i pro umírání. Nenápadné jingly srozumitelně oddělují mailovou korespondenci a zvukové efekty odvažované na lékárnických vahách si dokonce z nahrávky ve správný čas i vystřelí.

Artemis se v knize stává mikrokosmem po vzoru jakéhokoli jiného zapadákova, kde hrdina nemůže spoléhat na nic jiného než sám na sebe a hrstku svých přátel a kde musí volit neotřelé způsoby, aby porazil dobře organizované zločince. Do westernového schématu pasuje rebelující hrdinka, kterou vychoval otec pevných zásad, pár správných chlapů, praštěný vědec z východní Evropy, osamocený policista, milionářova dcera o berlích i administrátorka, která tahá za nitky a udržuje ukázkově multikulturní město při životě.

Díky překladateli Michalu Prokopovi, že z postavy Martina Svobody udělal Východoevropana. Ukrajinská národnost by ve spojení se jménem tahala Čechy za uši. Inu ani nejpečlivější sběr informací všechny chyby neproseje. Naštěstí kvůli vědecké přesnosti beletrii, ani tu vědeckofantastickou, nečteme. Audiokniha Artemis má spád a šťávu, budí emoce a umí pobavit. A není to jen zásluha Andy Weira, ale také všech, kdo se na české zvukové nahrávce podíleli.