Zpět

Když mrtví zabijáci masakrují Peklo

recenze, , 7.8.2014
Asfalt
Vydavatelství Walker & Volf vtrhlo do českého audioknižního světa začátkem letošního roku s ambicí uvádět na trh zvukové podoby původní české sci-fi, fantasy a hororu. Takto úzké žánrové zaměření je u nás dosud neobvyklé. V případě W&V je pochopitelně dáno osobou Jiřího Walkera Procházky - spisovatele science fiction a jednoho z majitelů vydavatelství. Společně s režisérem Radkem Volfem se rozhodli zaplnit skulinu v české audioknižní produkci a zároveň oslovit silnou cílovou skupinu, kterou u nás čtenáři sci-fi a příbuzných žánrů nepochybně tvoří. Navíc je tato komunita hladová po audioknižních zpracováních dnes již legendárních českých děl.
Režisér Volf měl v případě Asfaltu velmi šťastnou ruku při výběru interpreta. Pokud vám není jméno Ludvík Král nijak povědomé, vězte že jeho nositel je hojně obsazovaným dabingovým hercem. Jistě, mezi “dobrý dabér” a “dobrý audioknižní interpret” nelze vepsat rovnítko, Ludvík Král ale zvládá svou audioknižní úlohu velmi dobře. Se svým výrazným hlasem dokáže výborně pracovat a jeho výkon v Asfaltu tak bude pro mnohé velmi příjemným překvapením. Příběh mrtvých zabijáků, kteří prochází Peklem, vypráví velmi zvolna (někdy až příliš), což jen přispívá pocitu rozsáhlosti kulis, do nichž Štěpán Kopřiva svůj román zasadil.
 

Kladně lze u audioknižního Asfaltu hodnotit hudební stránku. Po nesmělých pokusech v Honácích či Líhni mám pocit, že se hudbě tentokrát dostává důležitější role - neslouží pouze k oddělení jednotlivých kapitol, ale menší motivy, jingly a předěly zaznívají i v jejich průběhu. Jde o další přispění k celkové atmosféře nahrávky, která díky tomu působí velmi soudržně. Záznam hlasu zatím bohužel zůstává v úrovni nižšího průměru - zvuk není nejčistší, občas zaskřípe kovová židle či co, zašustí papír nebo se ozve část střiženého hluku z pozadí. Nepotěší ani občasná přeřeknutí či nesprávná výslovnost cizích jmen. Na této úrovni ještě mají pánové z W&V co zlepšit.

Už na počátku své produkce se Walker & Volf uchýlili k jednotnému grafickému stylu titulních stran přebalů svých audioknih. Vytvořili jakousi šablonu jejíž součástí je mimo textových informací také piktogram žánru a malý výřez z původní obálky knižní předlohy. Jakkoli to může být pro grafika praktické a pro sběratele zajímavé, je podobná uniformita velmi svazující. Vždyť tituly jiných vydavatelů dokazují jak důležitým prvkem může obálka být, a jak kreativně se s ní dá pracovat. A zrovna Asfalt by si zasloužil něco méně usedlejšího a toporného. Ostatně promo materiály ukazují, že nápady i grafici jsou, tak proč být předem svázán nastavenou formou? Ale třeba nás v tomto plánovaná sběratelská edice ještě překvapí.
 

Asfalt ukázal, že se snad Walker & Volf dostali z dětských nemocí a je příslibem, že další tituly vydavatele se budou moci zařadit na výsluní českého audioknižního trhu. Podmínkou je předloha vhodná pro audioknižní zpracování a výborný interpret s vlastní představou. U Asfaltu je oboje splněno.