Zločin v penzionu pro seniory

recenze, , 02.06.2016
Babičky: Mrtvý kuchař
Je jim přes devadesát a svět se pro ně pomalu stává nesrozumitelným. Tři babičky - Siiri, Irma a Anna-Liisa, žijí v domově důchodců Podzimní háj. Přestože je trápí různé neduhy a někdy se cítí osaměle, mají po většinu času dostatek chuti do života a jsou neuvěřitelně zvídavé. Když však v jejich domově, který se navenek tváří jako luxusní zařízení pro movité, dojde k několika podivným událostem včetně úmrtí člena personálu, spojí trojice stařenek síly a začne se pídit po pravdě. Co na tom, že někdy se jejich dobře míněné kroky zvrtnou a následuje pořádná šlamastyka. V devadesáti letech už přece nemáte moc co ztratit.
Finka Minna Lindgrenová ve své trilogii Podzimní háj uvedla na scénu trojici babiček pátraček, které mají trochu v duchu slečny Marplové řešit nepravosti a zločiny ve svém domově pro seniory. Pravda, označení knihy za detektivku trochu pokulhává, protože kriminální zápletka je po většinu času v pozadí a autorka z ní nevytěžila tolik, kolik by si tento žánr zasloužil. Na druhou stranu se jí ale podařilo napsat zajímavý společensko-humoristický román. Poměrně přesně vystihla situaci v obdobných zařízeních, kam někdy příbuzní odkládají své starší členy rodiny. Ani o naše tři hrdinky se jejich potomci příliš nezajímají, takže si od pocitů vlastní zbytečnosti a bezcennosti musejí čiperné důchodkyně pomáhat navzájem. Nemají internet a největším povyražením je pro ně jízda tramvají, zato se ale mohou spolehnout na pevné pouto přátelství. Minna Lindgrenová se na celou situaci dívá s nadhledem a sarkastickým humorem obdařila i své literární postavy. Díky tomu v příběhu nechybějí humorné situace, které jsou však často v jádru založeny na hořkostech stáří. Babičky zkrátka umějí jak pobavit, tak dojmout.

Daniela Bartáková, které byla svěřena role vypravěčky, si Babičkami odbyla svou audioknižní premiéru, ale  především díky svým dabingovým zkušenostem a vztahu k češtině se úkolu zhostila na jedničku. Bezchybná výslovnost, nadšení v hlase i změny intonace až na hranu přesně podle charakterů jednotlivých postav. To vše skvěle zapadá do představy toho, jak by podobně laděný v zásadě humorný příběh měl být vyprávěn. V potřebných chvílích, kdy namísto svérázných postaviček v komických situacích přicházejí na řadu vážně laděné scény, však vypravěčka správně ubere a přizpůsobí vyprávění aktuální atmosféře dané kapitoly. Obdobně se i na koncích kapitol střídají zvukové předěly, které tentokrát dostaly podobu skladeb hraných kapelou, přičemž převažují rytmické tóny piana doplněné bicími.

Babičky: Mrtvý kuchař sice možná není tak úplně detektivním příběhem, o to víc ale s nadhledem a humorem popisuje každodenní strasti obyvatel jednoho finského domova důchodců. Rozhodně nejde o příběh pro starší generaci, naopak, díky neustálým střetům devadesátnic s moderní dobou a současnými technologiemi má audiokniha co říci i mladším. Ti si možná uvědomí, že se třeba i jejich babička může někdy cítit osaměle. Hrdinky příběhu se však rozhodně nepoddávají chmurným úvahám a žijí život na plno. Kromě nevyhnutelných a smutných událostí jako jsou pohřby nebo pobyty v nemocnici tak možná dojde i na jednu svatbu. Jak se to může stát si nechte vyprávět v prvním dílu trilogie Babičky z domova důchodců Podzimní háj.