Právo zachovat si mládí

recenze, , 21.11.2017
Belmondo: Mých tisíc životů
Bude mu pětaosmdesát, rozhodl se proto odvyprávět svůj život. Alespoň tedy ve střípcích. Jmenuje se Jean-Paul Belmondo.
Už titulem naznačuje, že nebude snadné utříbit a sepsat vše zajímavé, vždyť těch příhod a příběhů by bylo na tisíc životů. A tak si vybírá jen některé z nich. Takové, které odrážejí nejen to, kudy se jeho hlavní cesta ubírala, ale také povahové rysy jeho rolí a nálady jeho filmů. Belmondova autobiografie Mých tisíc životů je barvitá, má dynamiku, humor a nadsázku. Současně dokáže oslnit šarmem, a tak trošku rozechvět. Jestliže patříte mezi fanoušky tohoto „ošklivého hezouna“, pak vás ona charakteristika nemohla překvapit – kniha totiž zdařile reflektuje Belmonda v plného jeho houževnatosti a energii.

Výše uvedené do značné míry platí pro literární text. Nyní přichází do prodeje i zvuková verze Belmondových vzpomínek a musím bohužel konstatovat, že jsem už dlouho nenarazil na dílo, které by svým zpracováním šlo tak moc proti duchu předlohy. To samo o sobě překvapí hned dvakrát: nejprve ve vztahu k vydavateli – Práh má na svědomí i bravurního Steva Jobse, podruhé ve vztahu k interpretovi – Jiří Krampol propůjčil filmovému Belmondovi hlas tolikrát a tak skvěle, že většinou dám přednost právě českému dabingu před originálem. Jenže režie či sám Krampol přistoupili k Belmondově autobiografii tak, že z ní zcela vytlačili rytmus a energii.

Píše se mi to těžce, ale poslech mě doslova trápil. Krampol text čte, jako by se snad Belmondo se ztíženým přívodem kyslíku s námi všemi hodlal rozloučit. Přitom ale rozhodně nikam nepospíchá, neboť poměrně útlá kniha vydala ve zvuku na více než devět hodin. Nejde však o rychlost jako takovou, ale o dynamiku, která má v četbě naprosto odlišný charakter. Tam, kde je text veselý, skotačivý a akční, Krampol stále zůstává poklidný a nostalgický. Větu co větu dokáže udržet ve stejném temporytmu a náladě, takže po hodině bude posluchač dost možná unaven. Nenechte se zmást úvodem, kdy Krampol předkládá základní informace o audioknize – zde dává naději na příjemný poslech, ale do značné míry za to asi může fakt, že jej doprovází vydařená muzika. Možná kdyby s ní režie pracovala více, mohla by kniha vyznít o poznání lépe.

Novinka Belmondo: Mých tisíc životů tak jen dokazuje, že na každý herec dokáže být vhodným interpretem audioknih.