Další čarodějné pohádky

recenze, , 19.06.2014
Čarodějné pohádky podruhé
Předčítal vám před spaním pohádky dědeček? Ti z vás, kteří na takové večery rádi vzpomínají i ti, kteří je nezažili, si teď můžou dopřát podobný pocit díky právě vydané audioknize od vydavatelství Tympanum. Nebo ji radši pusťte svým dětem. Těm je pochopitelně určena v první řadě, i když ani rodiče by se při poslechu nemuseli nudit.
Čarodějné pohádky podruhé navazují na loňský první díl. Vypravěčem je opět Petr Kostka a šlo tak o sázku na jistotu. Milý a příjemný projev této herecké legendy se k pohádkovému vyprávění hodí, protože interpret svým hlasem obsáhne jak postavy králů a princů, tak skřípavě skřehotající čarodějnice a černokněžníky. Příběhy místy podkresluje a vhodně doplňuje klavírní hudba Jiřího Pazoura. Ta působí zcela dospěle, nepohádkově ale zároveň se nesnaží působit dětsky, což je významné plus. Pohádky určitě nejsou náročná literatura a dobrý konec se tak nějak očekává, ale čarodějným pohádkám nechybí i lehce napínavé situace a posluchače právě spojení příjemného napětí a melodického klavíru může snadnou zaujmout. Zatímco děti budou pozorně sledovat děj, rodiče se můžou i díky jemným melodiím trochu zasnít a zavzpomínat si na své dětství.

Stejně dospěle jako hudba působí i způsob interpretace textu a samotný obsah pohádek. Na děti se tu nešišlá, nepoužívají se nadbytečné zdrobněliny.

Pohádky jsou tu podány jako příběhy o lidské odvaze a lásce, která porazí všechna kouzla a čáry. Čerpají přitom nejen z domácích ale i vzdálenějších motivů, nechybí například francouzská pohádka o Třech pomerančích či námořnický příběh ze severu o plavčíku Olafovi a třech proměněných čarodějnicích. Kromě toho na malé i větší posluchače čeká povídání o kouzelných darech, které pomůžou vysloužilému vojákovi vyhnat ze starého zámku čerty či španělská pohádka o tom, co je na světě nejvzácnější.

Tympanum kromě dvojice audioknih s čarodějnými pohádkami vydalo i neméně zajímavé Hrůzostrašné pohádky, které brilantním hlasem Josefa Somra přinášely skutečné horory pro malé posluchače. V čarodějných pohádkách je cesta ke štěstí méně trnitá, strašidelné jsou spíše rekvizity, které čarodějové používají při kouzlení, ale hrůzu nahánějících scén se rodiče ani děti bát nemusejí.

Čarodějné pohádky podruhé určitě děti zaujmou. Hodí se nejen před spaním, ale i na zkrácení cesty na chatu či při nepříznivém počasí namísto televize. Díky spojení poetického textu, špičkového projevu Petra Kostky a vlídnému hudebnímu podkresu se můžou Tympanovské audioknižní pohádky stát lehce oblíbenou položkou dětské knihovničky, po které budou opakovaně sahat.