Další kousek do mozaiky holeovek

recenze, , 29.03.2014
Červenka
Možná nejpopulárnější severský autor dneška Jo Nesbø se stal fenoménem, který zasáhl i český audioknižní trh. Vydavatelství OneHotBook se totiž jeho knih rádo ujalo.
Březen 2014 se stal měsícem, kdy znovu vyšel česky třetí román ze série kriminálních případů s Harrym Holem, Červenka. Spolu s klasickou knihou a elektronickým vydáním si ji lze zakoupit také jako audioknihu. Pod hlavičkou OneHotBook jde o druhou audioknihu tohoto cyklu – první vlaštovkou bylo loňské vydání pilotního románu Netopýr. Druhý díl, Švábi, zatím svou zvukovou podobu nenašel.

Audioknižní Červenka navazuje na Netopýra celkovým stylem zpracování. Ať už jde o podobný motiv hudby, zde ovšem o něco propracovanější a méně monotónní, či o interpreta knihy. Hynek Čermák má jakožto protagonista asi hlavní podíl na vnímání audioknihy. A nutno uznat, že očekávání více než naplňuje. Harry je drsný chlapík a Čermák vkládá do jeho slov potřebnou dávku syrovosti a cynismu. Tento vrchní komisař, zmítaný vnitřními démony a zahánějící nezahnatelného nepřítele, jímž se mu stal alkohol, musí být ve svém povolání tvrdý a trochu odměřený, uvnitř je však lidský a obětavý. Harryho repliky dostatečně zřetelně odlišíte nejen podle jeho kousavých poznámek, ale i podle stylu intonace, který interpret zvolil. Tento přístup umožňuje snazší orientaci v knize, kde jeden herec namlouvá celý román sám. Hynek Čermák to dokáže na výbornou, je zdatným průvodcem spletitým dějem, odehrávajícím se na stránkách knihy paralelně za druhé světové války a v současnosti. Případ má totiž přesah do minulosti, do časů, kdy se Norsko potýkalo nejen s Německými okupanty, ale i s kolaboranty ve vlastních řadách.

Počátek příběhu by sice mohl napovídat, že půjde o politickou zápletku, ale motiv střežení amerického prezidenta na státní návštěvě zde slouží jen jako záminka pro to, aby se Harry dostal k hlavnímu motivu knihy. A tím je boj s neznámým atentátníkem, napojeným na norské podsvětí. Zdá se, že tragické příběhy, které se odehrály ve čtyřicátých letech, mají svou dohru i po více než půl století.

Harryho navíc v knize postihne další tragická událost v jeho životě, která jej hluboce zasáhne. V Harryho soukromí se naopak na chvíli blýská na lepší časy, když se seznámí s mladou právničkou Ráchel a jejím synem Olegem. Tyto dvě dějové linie, temná a optimistická, se rozvíjejí i v dalších knihách – Nemesis a Pentagram. Posluchačům, kteří již slyšeli loňskou dramatizaci románu Nemesis, tak při poslechu Červenky začnou docházet naznačené souvislosti a celý Harryho příběh se tak pomalu spojuje do ucelené mozaiky.

Samotné zpracování Červenky se mi zdá ještě o něco lepší než u Netopýra. Majestátní vojenská hudba před válečnou kapitolou vždy navodí atmosféru a ujistí posluchače, v jakém časovém období se zrovna příběh nachází. Válečný román a moderní krimi v jednom tak při poslechu snadno oddělíte. Co se týče zvukové kvality, zde si OneHotBook drží vysokou laťku. Krystalicky čistý zvuk a dobře volený hudební doprovod ladí se severským prostředím knihy. Řízný až úsečný hlas, či přesná výslovnost zase přidávají body interpretu Hynku Čermákovi.

Sugestivně načtená Červenka splňuje všechny požadavky na moderní a záživnou audioknihu. Snad časem přijdou i další díly série.