Cesta na důvěrně (ne)známou planetu

recenze, , 08.10.2020
Planeta opic
Všichni si asi pamatujeme zásadní kulturní zážitky, které nás v průběhu života formovaly. Pro řadu z nás to jistě byla filmová Planeta opic režiséra Franklina J. Schaffnera s dodnes fantasticky vypadajícími maskami. Tento fenomén z roku 1968 se později dočkal několika přímých pokračování, filmového remaku i zcela nové série mapující samotné počátky vlády opic nad lidmi. Na začátku vší té celuloidové slávy ale stála literární předloha Pierra Boullea, s níž se teď můžeme seznámit díky audioknize vydavatelství OneHotBook.
Mladý novinář Ulyxes Mérou přijímá od věhlasného profesora Antella lákavou životní nabídku – podívat se během dvouleté cesty hlubinami vesmíru do soustavy Betelgeuze. Objeví v ní planetu, která jako by z oka vypadla naší Zemi. Ulyxes se skupinou při letmém průzkumu zjistí, že vládci nad touto planetou jsou opice. Velmi brzy upadne do jejich zajetí, ale díky sblížení s šimpanzími vědci Zirou a Korneliem má možnost do specifického opičího světa detailně nahlédnout.

Pro někoho může být překvapením, že knižní Planeta opic je, ve srovnání s velkolepým filmovým zpracováním, četbou komorní, s minimem dialogů. Možná právě proto se režisér Hynek Pekárek s interpretem Davidem Novotným rozhodli zvolit pro audioknihu hlasovou stylizaci připomínající dobrodružnou četbu pro mládež. Tento tah jim vyšel velmi dobře: před posluchačem se doslova zhmotňuje prostředí planety, díky uvážlivé interpretaci se daří vypíchnout mnohé satirické prvky a svůj prostor dostávají i časté Ulyxesovy ironické myšlenkové pochody. Ani o detailní práci s hlasy a náladou jednotlivých postav, která je pro Davida Novotného typická, však posluchači nepřijdou – poslední třetina knihy k tomu díky většímu zastoupení dialogů nabízí interpretovi dostatečný prostor.

Potěší též promyšlená hudební složka, která sází na elektroniku. Audiokniha má dokonce své plnokrevné úvodní hudební téma, ve kterém lze zaznamenat i lehký odkaz k legendárním filmovým perkusím Jerryho Goldsmithe, některé z drobných syntezátorových motivů ukončujících jednotlivé kapitoly zase připomenou tvorbu jiného francouzského umělce, Jean-Michela Jarreho.

Filmová Planeta opic má kromě excelentních masek ještě jedno eso v rukávu – slavný záběr se Sochou svobody. Boulleův literární konec je odlišný (nejen proto, že „startovacím místem“ je Francie), nicméně podobně překvapivý a mrazivý a audiokniha ho pochopitelně zachovává.

Lze s povděkem kvitovat, že se vydavatelství OneHotBook svými pečlivě připravenými edičními počiny snaží posluchače seznamovat s literárními díly, které poněkud zastínily jejich slavné filmové adaptace. Setkání s originálem může při dobré péči poskytnout zcela nový zážitek umožňující nalézt v daných dílech nový kontext. A to se audioknižní Planetě opic bezezbytku podařilo.