Harry přichází

recenze, , 19.06.2019
Temná ozvena
Detektiv Harry Bosch se nerad řídí pravidly. Mezi kolegy u losangeleské policie kvůli své povaze vlka samotáře nenašel mnoho přátel. V osobním životě se navíc pere s démony minulosti. Ale jakmile jde o složité případy, málokdo se mu v houževnatosti a důvtipu vyrovná.
Nepřipomíná vám postava amerického detektiva Harryho jeho norského jmenovce? Nemýlíte se, oba Harryové, Bosch i Hole, toho mají skutečně mnoho společného. Snad jde ze strany Nesbøho o poctu oblíbenému autorovi, Michaelu Connellymu. Ten totiž přišel se svým hrdinou o pět let dříve než seveřan, a to ve své literární prvotině Černá ozvěna z roku 1992. S ní se mohli čeští čtenáři setkat poprvé již před dvaceti lety a znovu letos v novém vydání. Ve stejné době se shodou okolností dočkali reedice i naši sousedé: u nakladatelství Slovart vyšly ve slovenštině zároveň hned první dva příběhy z této série. Ty téměř současně vychází i v audioknižní formě pod názvy Temná ozvena a Čierny ľad v koprodukci Slovartu s Publixingem.

Oba příběhy se od sebe liší, a to jak po stránce obsahové, tak ve způsobu zvukového zpracování. V Temné ozvene se fanoušci detektivek teprve seznamují s prostředím policie v LA. Během pátrání po vrahovi Harryho dávného spolubojovníka z vietnamské války ale dojde i na odhalení detailů z Boschovy minulosti. Spletitý případ má spíše pomalejší tempo a soustředí se více na taktiku pátrání. Naproti tomu v následujícím Čiernem ľadu mají události rychlejší spád, díky čemuž je druhý díl výrazně čtivější. Bosch v něm vyráží za hranice země do Mexika, kam jej zavedly nitky zamotaného případu, v němž se to jen hemží mrtvými policisty. Hrozí nebezpečí i jemu?

Audioknihy Temná ozvena a Čierny ľad v interpretaci Iva Gogála vycházejí krátce po sobě, přesto pozornému posluchači neuniknou drobné rozdíly. První z dvojice je členěna na větší části, které jsou rámovány hudebními melodiemi. Nápadité jazzové předěly dobře plní svou funkci napomáhat orientaci v textu. U druhého dílu, kde je členění předlohy jiné, tvůrci audioknihy na hudební zakončení tracků rezignovali, takže výsledek působí zejména v přímém srovnání hole a stroze.

Hlas Connellyho série, Ivo Gogál, zvolil spíše pomalejší tempo četby s výraznou artikulací a kladením důrazů na části textu, v nichž je třeba zbystřit pozornost. Hercův příjemně chraplavý hlas provází textem přehledně a srozumitelně i české posluchače nepřivyklé na slovenštinu. Množství postav není zvlášť široké, orientaci v dialozích by však ulehčilo výraznější prokreslování jednotlivých hlasů, které spolu při vzájemné konverzaci místy splývají. V prvním díle je jistá monotónnost výraznější, u druhého je slyšet, že si Gogál Boschův svět již více osahal, a vyšlapal si v jeho neprobádaném území svou cestičku, jak text uchopit.

V původním mixu prvního dílu audioknižní série zůstaly drobné technické chyby. Po upozornění na ně zareagoval Publixing rychle a vstřícně a příslušná místa opravil. Díky tomu, že byl tou dobou titul pouze v digitální distribuci, byla již všem zákazníkům automaticky původní verze nahrazena tou správnou, opravenou.

Harry Bosch je mezi literárními detektivy nesporně zajímavou postavou. Navazuje na dávnou americkou tradici drsných chlapíků, ovšem v moderním provedení. Michael Connelly již v prvních dvou příbězích ukazuje, že se mu podařilo stvořit mnohovrstevnatý svět postav, které před vnitřním zrakem čtenářů ožívají a nabývají na plasticitě. První dvě nahrávky dávají dobrý příslib toho, že je možná na světě další vydařená audioknižní série. Doposud sice možná Harry Bosch a jeho autor stáli trochu ve stínu svých kolegů z jiných koutů světa, nyní však nastal čas toto nedopatření napravit. Pokud se další díly poučí z chyb prvních dvou, můžou Connellyho audioknihy mířit do nejvyšších pater žánru.