Číhá v Brightonu smrt?

recenze, , 04.12.2019
Na dveře klepe smrt
Americká hudební ikona Gaia by se ráda prosadila i jako herečka. Příležitostí k tomu by mohl být historický snímek, který má brzy začít natáčet v anglickém městě Brightonu. Těsně před odletem do Evropy se však kdosi pokusí připravit ji o život. Indicie navíc naznačují, že pachatel možná zkusí znovu zaútočit během natáčení. Úkolem zajistit bezpečnost hlavní hvězdy plánovaného filmu je pověřen detektiv-superintendant Roy Grace a jeho tým ze sussexské kriminálky.
Detektivní thriller Na dveře klepe smrt představuje již osmý díl série Superintendent Roy Grace zasahuje, pod kterou je podepsán autor Peter James. Pro audioknižní posluchače, vyjma těch znalých knižní předlohy, jde však o první setkání s tímto hrdinou. Není však důvod se bát, pokud osudy hlavních postav neznáte. Třebaže kriminalisté mají své příběhové linie široce rozběhnuté, autor vás nenechá na holičkách. Do textu nenásilně zapracoval i shrnutí podstatných událostí z předešlých knih, takže poslechu „od konce“ nic nebrání. Nezvyklým prvkem je ovšem zakomponování skutečných žijících herců či zpěváků do příběhu. Ti samozřejmě do děje nijak nezasahují, jejich přítomnost má ale patrně vyvolávat dojem realističnosti příběhu.

Román Na dveře klepe smrt převedlo do zvukové formy vydavatelství Tympanum. Šestnáctihodinovým pátráním provede posluchače herec Martin Siničák, který patří k předním hercům brněnské divadelní scény. V brněnském nahrávacím studiu pod dohledem Jiřího Lukáška také celá nahrávka vznikla. Z interpretova projevu se zdá, že se na svůj úkol poctivě připravoval. Pečlivost totiž z jeho projevu doslova čiší. Snaží se vyslovovat pomalu, čistě a srozumitelně, aby posluchači z textu neuniklo jediné písmenko, četbě však kvůli tomu zpočátku schází dynamika a emoce. Proklestit si cestu úvodem románu, v němž se v krátkých kapitolách nahromadí prakticky všechny důležité postavy, zřejmě nebylo jednoduché ani pro něj, leckterý posluchač s tím možná bude mít také potíže. S narůstajícím počtem zdolaných stránek a jasnější profilací hrdinů příběhu Siničák svůj zpočátku nevýrazný a pomalejší styl četby překlápí do příjemnějšího tempa. Také posluchač se začne v příběhu bezpečněji orientovat.

Herecky velmi dobře zvládnuté jsou ovšem zejména dialogy, které bez nadsázky mohou budit dojem až vícehlasé četby. Jednotlivé protagonisty příběhu vykresluje Siničák energicky za použití široké škály výrazových rejstříků, aniž by však příliš tlačil na pilu. Paradoxně v těchto pasážích, v nichž se stylizuje do mnoha různorodých postav, zní jeho projev nejpřirozeněji. Patrně právě zde si je herec sám sebou nejjistější a umí své zaujetí svébytnými charaktery předat dál. Škoda jen trochu zastřeného zvuku, který vynikne zejména v kontrastu s krystalicky čistými hudebními předěly. Po pár minutách si však naštěstí ucho většiny detektivní zápletky chtivých posluchačů přivykne. Hudební koláž, uzavírající kapitoly, zahrnuje mnoho stylů převážně elektronické hudby, možná i díky své krátké stopáži ale neobvykle široká škála užitých stylů poslech nijak neruší.

Na dveře klepe smrt je velmi době zpracovaným příběhem, který odmění ty, kteří se nenechají odradit zpočátku trochu nepřehledným zástupem postav a pomalejším tempem četby. Interpret Martin Siničák i autor Peter James  potřebovali pro začátek trochu času. Pokud jste ochotni jim ho věnovat, nebudete zbylou větší částí románu ani audioknihy zklamáni.