Čím větší auto máš, tím dál pro tebe musí traktor zajet

recenze, , 17.01.2020
Couchsurfing v Rusku
Cestopisy představuji jeden z osvědčených způsobů, jak poznat cizí země. A to nejen skrze (známá) fakta, ale především prostřednictvím autorovy prožité zkušenosti. Ta mnohdy otevírá dvířka nejen napínavým dobrodružstvím, ale také humorným situacím, díky nimž lze mnohem plastičtěji vykreslit kultura a specifika dané země.
Že mohou mít ony zážitky mnohdy až bizarní podobu, dosvědčuje ve svých cestovatelských zápiscích německý novinář Stephan Orth. Ten nezapře ani své povolání, ale ani prozápadní postoj, který – pro některé posluchače možná až přespříliš okatě – prostupuje komentáři k zemi, jíž právě putuje.

U nás Orthovy svérázné cestovatelské zápisky knižně vydává nakladatelství Kazda – po Couchsurfingu v Rusku také texty z Íránu a z Číny. U první, „ruské“ knihy se vydavatel rozhodl připravit i zvukovou verzi. Není se čemu divit, žánr je to atraktivní, téma – poznávání Ruska zevnitř – jakbysmet. Přesto lze předpokládat, že autor svým pojetím čtenářskou a posluchačskou cílovou skupinu výrazně zužuje. V porovnání třeba s „naším“ Ziburou totiž Orth nepoměrně více akcentuje politické kořeny procházených oblastí. A při propagaci vlastního světonázoru rozhodně není nenápadný. Pokud je tedy čtenáři nemilý kritický postoj směrem k Putinovi, stěží si Orthovy zápisky oblíbí.

Vztah s (audio)knihou může ale zproblematizovat i cestovatelská strategie jako taková. Ačkoliv osobní prožitá zkušenost, jak uvádí perex tohoto článku, může země mnohem lépe představit a dát zažít, logicky hrozí, že osobnost cestovatele a jeho preference mohou obraz zploštit obdobně jako „propagační leták“ či zápisek z encyklopedie. Velmi tak záleží na schopnosti cestovatele, jakým způsobem obohatí vlastní prožitek a odpozorované jevy o vyčtený kontext, o informace a fakta, kterých se on sám přímo dotknout nemohl. Stephan Orth to, jednou v menší, jindy ve větší míře dělá, na stranu druhou jde mnohdy spíše o výseky a volbu, kdy se mu onen kontext hodí (např. kapitola o Krymu). Naopak, Orth – v porovnání s již zmíněným Ziburou – účelově vyhledává ne-normalitu, neboť to, co je běžné, je pro něj nudné. A tak i lidé, u nichž přespává, demonstrují značně vyhraněná názorová křídla či prostě jen typy osobností. A jestli chceme právě skrze ně poznat, jak se žije v Rusku, pak získáme obraz notně deformovaný. Na stranu druhou, proč to nepřiznat, jednotlivé kapitoly jsou čtivé, komentáře a zážitky až jiskřivě záživné.

Balancování na pomezí novinářské bulvarizace a snahy vykreslit skutečný život v Rusku naštěstí nikdy nesklouzne směrem k tomu prvnímu. Čemuž ostatně velmi napomáhá i způsob, jakým knihu načetl Zdeněk Kupka. Zatímco jiné podání – například typově podobné Filipu Švarcovi – by s velkou pravděpodobností mohlo akcentovat ironii, humor a vůbec jistou dávku uštěpačnosti, které se Orth nevyhýbá, Kupka s tím vším zachází velmi opatrně a naopak posiluje volbou rytmu a prací s intonací a řečovými gesty onu všednost a normálnost. (Srovnejme si to s tím, jak své zápisky načetl přímo Ladislav Zibura, který v porovnání s textem knihy zvukovou verzí onu lidskost potlačil a akcentoval i sebemenší nádech humoru, až z toho vznikla jedna velká křeč.)

Audiokniha Couchsurfing v Rusku tak dost možná vychází ze střetu zvuk vs. text lépe, vytknout jí ovšem lze nadmíra hudebních předělů. Kapitoly jsou totiž poměrně krátké a těch (de facto melodicky totožných) předělů v devítihodinové nahrávce je tolik, že po čase začnou překážet.