Popelka je kyborg

recenze, , 30.04.2019
Cinder
Pohádkový příběh o Popelce, kterou její nevlastní matka s dcerami zavalovala prací a která udělala na zámeckém bále terno, jistě znáte. Přesuňme se ale do daleké budoucnosti, nějakých sto let po třetí světové válce, do Nového Pekingu. Zde žije dívka, kterou svět zná pod jménem Cinder a která se proslavila jako fenomenální mechanička – dokáže opravit prakticky cokoli od přenosné obrazovky po nejpokročilejšího androida. Cinder totiž skrývá cosi, co jí se stroji pomáhá: umělou ruku, nohu a komplexní počítačový systém v mozku. Ano, zdejší Popelka je kyborg.
Kniha Cinder od americké autorky Marissy Meyer je prvním dílem série Měsíční kroniky, která se řadí mezi retellingy známých pohádek a vedle pětice knih a sbírky povídek zahrnuje také dvě komiksová pokračování. Ve světě young adult literatury se jedná o skutečně výrazný počin. V českém vydání kniha vyšla už v roce 2012, oba komiksy jsou ale zbrusu nové, a tak nastal čas oživit si původní sérii třeba prostřednictvím audioknihy.

Albatros Media se pouští do málo probádaných vod audioknih pro starší mládež. Vydání zvukové Cinder by se dalo označit za odvážný a záslužný čin, nicméně nadšení se nemusí nutně dostavit. U tohoto titulu je totiž třeba počítat se dvěma skupinami posluchačů: s fanoušky knižní série a těmi ostatními.

Sama patřím do té první skupiny. Knižní předlohy jsem četla opakovaně a vytvořila jsem si vlastní představu o Cinder i jejím světě. Vyznění, které zvolil režisér audioknihy Miloš Vrána (jehož jméno není uvedeno ani na krabičce s CDa je nutno ho rozšifrovat značky ArtCrow Production) s touto mou představou nekoresponduje. Nejvíce se rozpor projevuje ve výběru interpretky: Terezie Taberyová odvedla dobrý výkon, její barva hlasu a spíš pomalejší tempo vyprávění je ale, dle mého názoru, v rozporu s autorčiným záměrem. Vypravěčka se zakusuje do knihy, jako by skutečně četla pohádku – s lehkostí a ve vskutku volném tempu. Děj knihy ale graduje, a z pohádky se místy stává málem thriller plný úmrtí a politických intrik. I tehdy však Taberyová zůstává v původní poloze a Cinder je v jejím podání stále mladičká a vystrašená.

Interpretka přiřadila vlastní hlasy také vedlejším postavám. Zejména ty ženské, od androidky Iko přes macechu až k měsíční královně, se velmi povedly. Hůře jsou však na tom muži – princ, rádce či lékař jsou jen těžko uvěřitelní a interpretčin vysoký hlas ve snaze o napodobení mužského tónu působí spíše komicky.

Marissa Meyer po mnoha dotazech fanoušků uveřejnila na svém webu seznam postav společně s výslovností jejich jmen. Je až trestuhodné, že se jím tvůrci audioknihy neřídili a že tak zhruba polovina jmen je v audioknize vyslovena špatně. Několikrát došlo k přeřeknutí a znalci série se tak mohou pobavit nad záměnami jako magický vs. magnetický nebo dívkotvůrkyně místo divotvůrkyně. Chyby, které se ještě před vydáním audioknihy podařilo odchytit a následně dotočit, citlivé ucho odhalí také, neboť doplňované části znějí mírně odlišně od ostatních.

Abych však vypíchla také jednoznačně pozitivní součást této audioknihy: hudební předěly mezi kapitolami jsou skvostné, vhodně zvolené a při každém výskytu unikátní. V místech, kde mluví androidi nebo znějí zvuky z elektronických zařízení, si zvukový mistr pohrál s detaily, a tak jsou hlasy skutečně elektronické a skvěle doplňují atmosféru knihy.

Z vlastní zkušenosti audioknihu Cinder doporučuji spíše těm, kdo se chystají do světa Měsíčních kronik teprve proniknout a nemají vlastní, jasně vyhraněnou představu o tom, jak tato kyborská Popelka vypadá, mluví a dýchá. Příliš velká míra fanouškovství a jasná představa o světě Cinder může narušit požitek z této audioknihy.