Zpět

Netradičně osvěžující thriller

recenze, , 22.08.2019
Code 93
Počet audioknižních detektivek a thrillerů se každý týden rozrůstá o nové kousky. Ze zástupu převážně severských příběhů se v mnoha ohledech vymyká nedávno vydaný Code 93. Tento thriller z pera francouzského autora Oliviera Norka si totiž zakládá nejen na realistickém popisu prostředí a policejních postupů, ale překvapivě i na nemalé dávce humoru.
Že thrilleroví autoři občas sahají k nějakému tomu žertovnému momentu či hlášce k odlehčení situace, není nic nového. Olivier Norek si ale ve svém vyprávění hraje s těmito prvky více, než bývá obvyklé. Tu a tam sice svým cynismem míří trochu vedle, občas možná dokonce přestřelí. V zásadě se mu ale svým neotřelým přístupem daří zaujmout a vystoupit z řady. Bez až groteskních rekvizit se neobejdou ani samotné zločiny, ačkoliv jsou samy o sobě provedeny velmi krutými způsoby. S případem zdánlivě mrtvého muže, který náhle ožil přímo na pitevním stole, či záhadou mobilního telefonu, zvonícího v hrudním koši zuhelnatělé mrtvoly v opuštěném domě, se jinde asi jen tak nesetkáte.

Nechme na chvíli stranou autorův nečekaný smysl pro humor. Code 93 je hlavně zajímavě a logicky vystavěným příběhem, který kromě několika drobných odboček míří stále jasným a zřetelným směrem. Norek v něm také stvořil zajímavě poskládaný vyšetřovací tým, vedený kapitánem Victorem Costou. On i jeho kolegové jsou uvěřitelnými, živoucími postavami. K jejich výstižnému popisu nejsou zapotřebí sáhodlouhé charakteristiky, představu o každém z nich si rychle udělá posluchač sám z jejich vystupování a jednání. Vykreslení běžného chodu oddělení vražd a metod kriminalistů rovněž působí velmi věrohodně. Jistě je to i díky tomu, že autor sám již po léta působí jako člen vyšetřovacího týmu přímo v popisované oblasti.

Nevšední předloha si pro svou audioknižní podobu žádala interpreta, který dokáže její zvláštnosti vyzdvihnout. Režisérka nahrávky Helena Rytířová jej našla v Martinu Stránském. Ten tak mohl propojit své zkušenosti z četeb jak temných severských detektivek, tak humoristických románů Jonase Jonassona. V jeho podání má příběh spád i patřičnou dávku napětí. Stránský nezapomíná ani na správnou dynamiku vyprávění, kdy ve vážných momentech zklidní projev, aby po chvíli při humorné vsuvce rozehrál i poněkud odvázanější hlasové rejstříky. Jeho herectví v Code 93 se v zásadě neliší od jeho starších audioknižních titulů, party uštěpačných stařenek či vyděšených žen ztvárňuje i zde svým nezaměnitelným, výrazně stylizovaným hlasem. Nic pro ty, kteří vyznávají civilní způsob interpretace. K až bizarním situacím v tomto románu se ale Stránského styl skvěle hodí stejně jako k napínavému pátrání po zločincích.

A totéž platí i o výrazné hudbě, která svým progresivním, elektronickým feelingem udržuje příběh ve vysokých obrátkách. Zvuk audioknihy, za nějž byl zodpovědný Václav Neckář ml., je čistý a technicky bez kazů, škoda jen trochu příliš hlasitých hudebních předělů a občas opomenutých interpretových přeřeknutí.

Code 93 ukazuje realitu chudinských sídlišť 93. francouzského departementu, který se tolik liší od nedalekých nablýskaných luxusních sídel v centru Paříže. Boj s drogami a prostitucí tu je takřka beznadějný, přesto se do něj členové Costova týmu pouštějí každý den znovu a znovu. Doufejme, že se stejně tak budou moci posluchači brzy pustit i do dalších dílů této zajímavé a originální série, které její audioknižní provedení v žádném případě nedělá ostudu.