Mysterium gigas

recenze, , 02.07.2019
Ďáblova lest
Odborník na okultismus doktor Michal Runa pomáhá kriminalistům při pátrání po neznámém sériovém vrahovi, který si libuje v satanistických rituálech. Objev na archeologických vykopávkách v okolí někdejšího kláštera v Podlažicích jej přivádí na stopu odkazující k největšímu středověkému rukopisu světa – Codexu gigas, neboli Ďáblově bibli. Tuto tajemstvím opředenou knihu sepsali benediktínští mniši před staletími právě tady. Nyní se zdá, že se pradávné zlé síly znovu probouzejí.
Spisovatel a scenárista Arnošt Vašíček stál u zrodu scénáře třídílné minisérie Ďáblova lest, kterou v roce 2009 vysílala Česká televize. Vzápětí vydal knižní verzi tohoto příběhu, která se nedávno dočkala i své zvukové podoby. Té se neujalo žádné ze zavedených audioknižních vydavatelství, ale Vašíčkovo vlastní nakladatelství Mystery Film. Nahrávka vznikala bez režiséra, technickou stránku věci a hudbu měl na starosti Petr Zajac, který s autorem spolupracoval už na několika jeho dokumentárních filmech.

Text byl svěřen do rukou herce Tomáše Jirmana, jedné z nejznámějších tváří ostravské divadelní scény. Ten se do Ďáblovy lsti ponořil bez zbytečné snahy strhávat na sebe pozornost. Snaží se svým podáním sloužit textu a vycházet vstříc posluchačům, zároveň se jim ale příliš nepodbízet. V dramatických pasážích, či v místech, odkrývajících velká tajemství, mění Jirman tempo vyprávění a odlišuje tak tyto části textu od ostatních. Jednotlivé postavy bohužel herec vzájemně příliš nerozlišuje a v dialozích tak v orientaci napomáhají spíše uvozovací věty, než jeho interpretace. Částečnou omluvou může být to, že žádná z postav není zvlášť sympatická a prokreslená, takže není snadné si k nim najít cestu.

Na druhou stranu lze kvitovat, že policisté i doktor Runa zůstávají obyčejnými smrtelníky s nejrůznějšími zlozvyky a slabostmi. Příležitost rozvinout zajímavé vedlejší linky jejich osobních životů ale Vašíček příliš nevyužívá a slibné náznaky nechává nedokončené. V knize se také často střídají různé dějové linky v rámci kapitol, což zvyšuje nároky na pozornost čtenáře i posluchače. To, co v tištěné podobě hravě obstará rozdělení textu do odstavců, splývá naneštěstí v rámci četby do jediného souvislého proudu textu. Hudební předěly zde chybí, mělo tedy být úlohou interpreta či zvukaře oddělit střídání různých rovin příběhu alespoň delší pauzou.

Audioknižní Ďáblova lest je dostupná pouze ve vybraných distribučních kanálech, což spolu s malou propagací znamená, že zůstává pro mnoho potenciálních kupců skrytá. Naopak potěší překvapivě čistý zvuk nahrávky. V prologu a epilogu se zároveň objevuje zajímavá hudební koláž s hororovými ruchy, která by mohla dobře fungovat i jako předěl mezi kapitolami či dějovými linkami. Grafické zpracování některých Vašíčkových knih bývá občas trochu divoké, provedení digipacku Ďáblovy lsti je ale naopak možná až příliš usedlé. Šikovný grafik by jistě dokázal z atraktivního námětu dostat víc.

Čeští posluchači jsou z produkce předních vydavatelství často trochu zmlsaní a očekávají od díla větší přidanou hodnotu. Graficky zdařilé obaly, hudební doprovod, to vše je nadstavba, která v jejich očích a uších odlišuje ty nejlepší audioknihy od průměru. Zřejmě je to známka toho, že i malý tuzemský trh již ušel za poslední roky významnou cestu od pouhého srozumitelného načtení směrem ke komplexním uměleckým dílům. Mainstreamová literatura mysteriózních thrillerů přímo vybízí k podobně lahůdkovému zpracování. Ďáblova lest zůstala někde na půli cesty, takže to v nabité konkurenci nebude mít vůbec snadné.