Těžko ji zabít

recenze, , 09.02.2018
Dívka, která si říkala Tuesday
V hlubinách opuštěných tunelů londýnského metra se skrývá a přežívá tajemná dívka, která si říká Tuesday. Kdysi jí kdosi ublížil, vzal jí úplně všechno, už nemá co ztratit. Jen život si chce ještě uchránit, aby mohla dostát vendety. Když se začnou objevovat zmrzačená a mrtvá těla členů gangu doplněná vzkazem v podobě slova Tuesday, je celý Londýn rázem na nohou, včetně vyhořelého policisty Losse, kterého stále pronásleduje stín neobjasněné vraždy jeho dcery. Spojuje snad něco tajemnou Tuesday a policistu Losse? Je její počínání pouhá msta? Co za vším vězí?
Podobné otázky si jistě budete klást při poslechu psychothrilleru Dívka, která si říkala Tuesday, z pera britského spisovatele Stephena Williamse. Jde o mrazivý, rafinovaně vystavený příběh, který vám nedovolí ani na chvíli vydechnout. Tuesday totiž nevodí na provázku pouze vyšetřovatele, ale i čtenáře. Už už to vypadá, že je přivedla na tu správnou stopu, když se náhle všechno se otočí o 180 stupňů. Ďábelská moc šokovat a překvapit, činí z tohoto thrilleru strhující dílo, což jen podporuje brilantní překlad Michaela Havlena.

Tolik předností si vyloženě koledovalo přenést román do audioknižní podoby, které se se vší péčí ujalo nakladatelství Tympanum. Režisérka Alexandra Bauerová obsadila audioknižní debutantku, herečku Annu Linhartovou a brněnského herce, ostříleného matadora, Jana Kolaříka. Linhartová interpretuje pasáže vyprávěné z pohledu Tuesday, Kolařík má na starosti vše ostatní, tedy části napsané v er-formě.

Je třeba znovu zdůraznit, že pro Annu Linhartovou, herečku známou výhradně z filmu a televize, šlo o audioknižní prvotinu a jedním dechem dodat, že opravdu zdařilou. Tuesday v jejím podání je zcela uvěřitelná, její bolest vás trýzní, jejímu odhodlání fandíte, jdete s ní, byť se nejedná o kladnou hrdinku v pravém slova smyslu. Často bývá ku škodě věci, když interpret v audioknize pouze nečte, ale i hraje. Zde platí opak – interpretka dostává patřičný prostor hrát, zároveň se pohybuje v mantinelech vytyčených režisérkou.

U Jana Kolaříka platí totéž: posluchač mu jeho psychicky zbídačeného, ale zároveň odhodlaného policistu uvěří. Vše dokresluje ponurá, elektronická hudba Jakuba Königa, která rámuje jednotlivé kapitoly. Nahrávka, kterou Tympanum vydalo v květnu 2017, má osm a půl hodiny, což vám při takovém spádu ani nepřijde. Naopak. Recenzent litoval, že není unášen hereckými výkony a vláčen příběhem ještě alespoň hodinu a půl.