Odhodlaná dívka, která...

recenze, , 16.06.2016
Dívka, která spadla z nebe
Britský spisovatel Simon Mawer si české čtenáře získal poprvé svým Skleněným pokojem inspirovaným osudem brněnské vily Tugendhat. Ostatně audioknižní podobu právě tohoto románu avizovalo OneHotBook ve svém katalogu nejprve. Nakonec ale dalo přednost Dívce, které spadla z nebe. Patrně proto, že se Mawer k osudům Marian Sutrové po pěti letech vrátil a objevila se tak příležitost nabídnout posluchačům v krátkém rozestupu dva příběhy jedné série. První právě vychází.
Dívka, která spadla z nebe je příběhem devatenáctileté Marian Sutrové, která pro svůj francouzsko-anglický původ a jazykové schopnosti byla v roce 1943 vycvičena britskou službou pro tajnou válečnou operaci v okupované Francii. Autor napsal věrohodný historický thriller s jednoduchou, možná až prostou dějovou linkou, který ovšem vypráví dostatečně poutavě, a který i přes množství tajných identit a konspiračních schůzek zůstává pro čtenáře stále přehledný. Stejný cíl si jistě vytkla také režisérka Jitka Škápíková, když stála před úkolem převést román do zvukové podoby. Spolu s herečkou Lucií Pernetovou vytvořila jedenáct a půl hodiny dlouhou nahrávku, která je od počátku až do konce pro posluchače velmi lehce stravitelná.

Lucie Pernetová usedla za mikrofon ve studiích ADK-Prague, kde OneHotBook své audioknihy nahrává, již čtyřikrát a pokaždé odvedla velmi dobrý výkon. Ve Sběrateli velkou měrou přispěla k vítězství titulu v kategorii Dramatizovaná četba Audiokniha roku 2015, v Dívce ve vlaku dokázala spolu s Terezou Bebarovou a Petrou Špalkovou navodit dokonalou atmosféru psychologického dramatu, a po boku Taťjany Medvecké uměla v S elegancí ježka dokonale ztvárnit postavu dvanáctileté Palomy. Dívka, která spadla z nebe je její první samostatnou audioknihou, v níž Pernetová potvrdila, že se nepotřebuje schovávat za výkony svých hereckých partnerů. Její projev s postavou Marian Sutrové velmi dobře koresponduje – obyčejná, zejména z počátku velmi naivní mladá žena, nadmíru odhodlaná splnit svůj úkol. Přednes je přitom konzistentní a ani ve vypjatých situacích neztrácí herečka rozvahu a nenechá posluchače ztratit se v uličkách vyprávění. Jen několikrát se snaží změnou hlasu odlišit postavy tak, že působí spíše směšně – civilní projev sluší Lucii Pernetové přece jen lépe.

Opomenout rozhodně nelze ani hudební složku nahrávky, která skvěle navozuje místo i čas. Ústřední melodie akordeonu je doplněna pískáním či tóny violoncella a patří k těm, které si posluchač bude pobrukovat ještě dlouho po doposlouchání audioknihy. Velmi zdařilá je i grafická úprava – OneHotBook stále častěji využívá tváří interpretů nejen k propagaci svých titulů, ale i přímo na obálkách CD. Lucie Pernetová dodává tak Marian Sutrové nejen příjemný hlas, ale také odhodlanou tvář, která jistě mezi jinými audioknihami přitáhne pozornost.

Přestože Dívka, která spadla z nebe nepatří mezi zásadní literární díla, jde o velmi poutavý román, kterému se nyní dostalo vydařené zvukové podoby. Interpretační výkon, režijní vedení, hudba i grafika – to vše společně tvoří celek, který rozhodně nedělá audioknihám ostudu.