Magické menu pro pokročilé

recenze, , 20.05.2019
Dívka, která upíjela měsíc
Lidé v Protektorátu odnepaměti věřili, že jediným způsobem, jak uchránit vesnici před zlou mocí, je obětovat vlastní děti čarodějnici Xan. Ta ale nechápe, proč každý rok pod vzrostlým stromem nachází nové batole a ráda by to zastavila. O všechny děti se pečlivě stará, krmí je a vždy jim najde novou rodinu na opačné straně lesa. Jedno děvčátko je ale jiné. A ještě odlišnějším se stane, když je Xan omylem nakrmí svitem měsíce a probudí tak v něm magickou moc.
Jméno Kelly Barnhillové není v českých končinách úplně neznámé, a to především díky Velkým knižním čtvrtkům. Při tom letošním jarním vyšel u Arga Čarodějčin syn, rok před ním byla uvedena u stejné příležitosti Dívka, která upíjela měsíc. Nyní u OneHotBook vychází její audioknižní podoba. Mnoha cenami ověnčený příběh na první pohled vypadá jako fantasy pro starší děti, už na ten druhý se ale blíží téměř filozofickému literárnímu dílu, ve kterém jednu z hlavních roli hraje úvaha nad tím, co se stane, když se malému dítěti dostane příliš velké magické moci. Nechybí ani intriky, niterné (nejen) lidské úvahy a ukázka šílenství.

Příběh dívky Luny, ale také spousty dalších barvitých postav, čte herečka Helena Dvořáková. U OneHotBook se sice jedná o první její práci, v žádném případě ji ale nelze označit za nováčka v této branži. Její bohaté zkušenosti za mikrofonem ostatně podtrhuje loňská cena Thálie za výkon v rozhlasové hře Hilda. Dvořáková předkládá posluchačům především pohádkový příběh, a to po celou dobu jeho trvání. Z děje by se snadno mohl stát mladší příbuzný Pána prstenů, ale je to právě interpretčin projev, který nepustí posluchačovu mysl z nálady původně dětské knihy. K tomu přispívá i vhodně zvolená hudba, v níž převládají jemné tóny klavíru a harfy.

Režisérka Jitka Škápíková umně provedla herečku také změnou tempa v podobě krátkých kapitol, které dovolují na příběh nahlížet okem vnějšího pozorovatele, a společně vytvořily unikátní hlasy pro některé z nejdůležitějších postav – a že jich není málo. Nejvýrazněji mezi nimi působí nakřáplý hlas staré čarodějnice Xan, který Dvořáková nejen že dokázala udržet po celou více než desetihodinovou audioknihu, ale navíc jej i modulovat tak, aby tato stárnoucí postava působila na konci příběhu ještě více vetchým dojmem. Dokonce i rozvážný a hluboký hlas bahenního netvora Glerka působí uvěřitelně, stejně jako tenoučký pisklavý hlásek dráčka Fyriana. Zde se dostávám k jediné výtce, kterou k audioknize mohu mít, totiž způsobu čtení jeho jména, které se v nahrávce blíží spíše slovu Fryian.

Audiokniha Dívka, která upíjela měsíc je kompozicí mnohovrstevnatého magického příběhu, pohádkového přednesu a příjemné hudby. Není akční, spíše hloubavá, a tomu odpovídají všechny zvolené prostředky zvukového zpracování. Jsem zvědavá, zda se OneHotBook rozhodne převést do audioknižní podoby také letošní velkočtvrteční titul Kelly Barnhillové, Čarodějčina syna.