Slibný začátek nové série

recenze, , 06.06.2019
DNA
Chladné vody skandinávské detektivní školy jsou po několikaletém intenzivním kniho-lovu již trochu prořídlé. Aby ukojili napětí chtivé čtenáře, vyplouvají vydavatelé krimirománů stále častěji až k islandským břehům. Zdejší úlovky si totiž svou temnotou v nejmenším nezadají s lahůdkami, na něž jsou fanoušci tohoto žánru zvyklí od jejich severských sousedů. Jednou z nejznámějších islandských autorek je Yrsa Sigurðardóttir, jejíž román DNA uvízl v síti vydavatelství OneHotBook. Proč by měl tento příběh skončit na vašem talíři právě v audioknižní podobě?
Jméno Yrsy Sigurðardóttir, působí na první pokus téměř nevyslovitelně, ale ani u nás nepatří k neznámým. Její starší série detektivek s mystickým nádechem, v níž je hlavní hrdinkou právnička Tóra, sice zatím pozornosti audioknižních vydavatelství uniká, o to aktuálnější je ale zpracování románu DNA, kterým spisovatelka nedávno odstartovala svůj další cyklus se zcela novými hrdiny. Detektiv Huldar a psycholožka Freyja, kteří spolu před časem prožili kratičký románek, v něm musejí chtě nechtě spojit síly při vyšetřování záhadných sériových vražd, prováděných nezvyklým způsobem. Pachatel si ovšem nevšiml, že jednomu z jeho činů byla přítomna sedmiletá dcerka oběti. Tu je tedy potřeba nejen chránit, ale zároveň od ní zjistit co nejvíce podrobností o neznámém člověku, kterého snad zpod postele zahlédla.

Yrsa sice v DNA násilí přímo nepopisuje, bohatě však stačí náznaky provedení zločinů, které se v mysli posluchače samy složí v nehezký obrázek lidské krutosti. Je až s podivem, kam seveřané na podobně morbidní způsoby vraždění chodí. Autorka se ale naštěstí soustředí i na logiku příběhu. Ačkoliv po celou dobu odvádí pozornost jiným směrem, na konci posluchačům poctivě odhalí všechny karty, takže nezůstávají nezodpovězené otázky či hluchá místa. V knize jsou z psychologického hlediska zajímavé zejména pasáže, v nichž se Freyja snaží šetrně vyslýchat malou Margaret, aniž by při tom holčičce podsouvala některou vyšetřovací verzi, což by mohlo policii zavést na falešnou stopu. Ty také zároveň patří k těm nejlepším momentům, které nabízí zvuková podoba příběhu.

Vydavatelství OneHotBook pokračuje v hledání nových hlasů pro své nahrávky. Pro DNA sáhlo po neoposlouchaném hlase Kláry Cibulkové, která se ve své audioknižní premiéře svěřila do rukou zkušené režisérky Jitky Škápíkové. Ta s herečkou proplula s jistotou všemi zálivy příběhu, aniž by během plavby ztroskotaly na útesech spletitých událostí, popisovaných z pohledu několika osob, či uvízly na mělčinách zákeřných islandských jmen. Cibulková kormidluje spletitým dějem s jistotou, jako by ani nešlo o její první četbu takovéhoto rozsahu. Hlasově odděluje hlavní hrdiny tak, aby se v dialozích navzájem nepletli, nenechá se ale naštěstí ani vynést na vlnách směrem k přehrávání. Naopak, i postavu sedmileté svědkyně vykresluje svébytně, aniž by ji přitom karikovala. Její rozhovory s Freyjou či výslechy na policii, při nichž můžeme sledovat věrohodnou policejní práci při získávání dětských svědeckých výpovědí, jsou v hereččině podání posluchačským zážitkem.

Výslednému dojmu z více než čtrnáctihodinové plavby po moři napětí napomáhá i zvolený hudební doprovod, který dodává příběhu tu správně tísnivou atmosféru. Táhlé tóny kláves s pomalým brnkáním klavíru občas jako blesk prořízne tón elektrické kytary, doplněný tu tikáním hodin, tu houkáním sanitky či hlasy z policejních vysílaček. Za výslednou hudební koláž si její tvůrce, byť na obale neuvedený, zaslouží stejnou pochvalu, jako interpretka za své podání jedné z nejlepších severských detektivek poslední doby. Nezbývá než se těšit na konec léta, kdy OneHotBook slibuje další díl této série, nazvaný Černá díra.