Putování vanou času

recenze, , 31.12.2014
Doktor Proktor a vana času
Když si chce Jo Nesbø na chvilku odpočinout od svého drsného hrdiny kriminálních románů, Harryho Holea, tak popustí uzdu své fantazie a napíše knihu pro děti. Nebyl by to však on, kdyby se v ději neobjevovala téměř detektivní zápletka a kriminálníky se to v ní nehemžilo snad na každém kroku. Ale vezměme to popořadě.
S hrdiny příběhu jsme se už mohli setkat v úvodním dílu série, nazvaném Doktor Proktor a prdicí prášek. Trochu praštěný profesor se zde opět potkává se svými dětskými přáteli – celkem rozumnou Lízou a dost nerozumným malým klukem Bulíkem. Doktor Proktor pošle oběma dětem dopis, ve kterém je vyzývá, aby mu přišli do Paříže na pomoc. Vydal se tam hledat svou dávnou lásku Julietu Margarínovou, které se kdysi zmocnil bohatý darebák Klód Klišé pomocí svých drsných hochů hrochů. V pátrání po Julietě musí profesor sáhnout i po svém převratném vynálezu – vaně času. Dětem je však v patách ještě tajemná a zlověstná Rašple, žena, jejíž hlas drhne a škrábe uši. Jakou roli sehrála v minulosti doktora Proktora?

Zábavné a napínavé vyprávění zavede naše hrdiny nejen do současnosti, ale především do dob dávno minulých. Profesor má totiž plán, jak zachránit Julietu a k tomu musí změnit minulost. Není to však vůbec jednoduché a proto se proti proudu času vydávají hrdinové ve vaně stále hlouběji a hlouběji. Setkají se tak například s architektem Gustavem Eiffelem, který staví jen ošklivé mosty a neví, jak postavit krásnou věž, dozvědí se, jak to bylo s Napoleonem v bitvě u Waterloo, a navíc budou svědky francouzské revoluce. Mimo to ještě potkají jistou Johanku z Arku a zjistí, proč je na obrázcích v učebnicích zobrazena s kolečkovou bruslí. Aby toho nebylo málo, Bulík celou knihu hýří ztřeštěnými nápady a ukvapeným jednáním, které situaci ještě více zamotává a hledání Juliety se tak dále komplikuje. Nakonec však Nesbø umně pospojuje všechny mnohdy jen mimochodem naznačené nitky a splete klubko příběhu zdárně dohromady. Jakoby tak chtěl postupně vychovat malé čtenáře ke svým obdobně napínavým knížkám pro dospělé.

David Novotný, který se rozverně ujal vyprávění, si načítání knihy užíval snad ještě více než autor psaní. Lehce si pohrává s vyprávěním, drží je pohromadě, jednotlivým postavám přiděluje specifické hlasy, které vás rozhodně nebudou nudit. Ráčkující profesor, drsná a chrčivá Rašple i bystrý mrňous Bulík v interpretově pojetí ožívají a posluchači zkrátka nedovolí si je nezamilovat.

Bohatý hudební doprovod čerpá z košatého příběhu, ať už imituje malinko rozladěný školní orchestr nebo rozeznívá francouzskou hymnou Marseillaisou prostranství s gilotinou.

Dle knižní předlohy od nakladatelství Jota vydalo audioknihu nakladatelství OneHotBook a dá se soudit, že stejně jako s ostatními autorovými knihami ani zde nešláplo vedle. Takže se není co divit, že spolu s dětmi mnohdy poslouchají i jejich rodiče. Plujte ve vaně času proti vlnám minulých událostí a dávejte pozor, aby ve vaně zbyla ještě nějaká pěna! Spolu s autorem Joem Nesbøm si totiž cestu do minulosti užijete.