Putování pokračuje

recenze, , 14.09.2014
Dvě věže
Příznivci fantasy příběhů by měli zpozornět. Právě totiž vyšel druhý díl audioknihy Pán prstenů - Dvě věže. Opět jde o kompletní text, takže stopáž audioknihy přesahuje dvacet hodin. Těm, kteří váhají, zda se zaposlouchat do tak dlouhé dávky mluveného slova a ještě neslyšeli první část trilogie, snad poradí dnešní recenze.
Tympanum se v poslední době zaměřilo mimo jiné na vydání děl populárních z televizních obrazovek či pláten kin. Při vydání ságy Hry o trůny sáhlo po nahrávce z archivu KTN pro nevidomé, zatímco Hobita nechalo nově načíst Vladimírem Kudlou. Pro Pána prstenů zvolilo jako vypravěče nové verze Aleše Procházku.

Nejde o první převedení tohoto díla do zvukové podoby. Pána prstenů výborně zpracoval Slovenský rozhlas jako dramatizaci, českým zájemcům však zatím zůstávala k dispozici pouze verze Supraphonu, kterou načetl Michal Dlouhý. Ačkoliv šlo o povedený výkon, teprve současná verze od Tympana se chlubí přívlastkem 'nezkrácená četba'. Supraphon, podobně jako Tympanum, vydal i Hobita, ale navíc také momentálně vyprodaná CD s fantasy pohádkovými příběhy J. R. R. Tolkiena, které skvěle interpretoval Ivan Trojan.

Ale zpět k aktuálnímu Pánu prstenů. Tympanum dopřálo audioknize plnou pozornost, patrně největší z celé své fantasy řady. A je to znát jak na volbě interpreta, tak v bohatém hudebním doprovodu, který místy zní až filmově. Do vyprávění zvukové efekty ani melodie příliš nezasahují, většinou slouží k oddělení jednotlivých stop a kapitol a čtení neruší. Klíčovým faktorem, který ovlivní vnímání audioknihy posluchačem, je pochopitelně vypravěč. A jméno Aleš Procházka znamená záruku kvality. Mezi současnými rozhlasovými herci má tento interpret své místo na špičce již po léta, u audioknih se však již také dostává do povědomí. Jeho sytý a barvitý hlas vede vyprávění lehce a poutavě. S textem pracuje zajímavě a nenásilně, čte tónem, který posluchače neuspává ani po delším poslechu. Dobře odlišuje postavy skřetů, elfů i dalších hrdinů, což usnadňuje orientaci v příběhu.

Kromě samotného precizního provedení zvukové stopy audioknihy, kterou doplňuje efektní grafické zpracování přebalu, potěší i poměrně krátká doba čekání jednotlivými vydanými částmi, alespoň vzhledem k délce stopáže a pečlivé práci na finálním provedení.

Děj druhého dílu rozvíjí napínavý základ z první část série. Hobit Frodo musel se svými druhy utéct ze svého domova. Pronásledováni neustálým nebezpečím se snaží donést Frodův prsten k ohnivé hoře v Mordoru, kde se má být zničen a s ním poraženo zlo. Druhý díl trilogie začíná ve chvíli, kdy Boromir podlehl temné moci prstenu a společenství se rozpadlo. Cesta svede hrdiny dohromady nejen s enty a jejich nejstarším zástupcem Stromovousem, ale také Sméagolem - Glumem. Aleš Procházka je skvěle vykreslil pouze svým hlasem bez dalších přidaných efektů, což znamená významnou přidanou hodnotu oproti klasické knize. Postupně pak svým nezaměnitelným způsobem popisuje spletitý děj druhého dílu až do propuknutí války o prsten, která se naplno rozhoří v závěrečné části audioknižní trojice.

Spojení klasického knižního bestselleru a předního interpreta audioknihy nemusí vždy dopadnout dobře. Může totiž dopadnout i výborně, což je nejvýstižnější slovo pro popis druhého dílu audio podoby ságy Pán prstenů od vydavatelství Tympanum. V zemi Mordor se snoubí šero se šerem, v audioknize zase kompletní text knihy se skvělým podáním herce Aleše Procházky. Komu zatím unikl první díl, ať neváhá a poslechne si obě dosud vydané části před blížící se premiérou závěrečné audioknihy celé trilogie. Nechat si tuto sérii ujít by byla velká škoda.