Audiokniha v dárkovém balení

recenze, , 17.10.2013
Emil a detektivové
Na úvod poněkud osobně: přiznávám, že jsem se na audioknihu Emil a detektivové velice těšil. K její předloze mám vztah už od dětství, kdy jsem ji, coby střapatý hošík, četl několikrát, a dodnes si vybavuji tu nezapomenutelnou atmosféru cestování, neznámého velkoměsta, nových kamarádů a dobrodružství. Dlouho jsem pak žil s obavou, že budu-li po letech knížku číst svým dětem, nenajdu už nic z oněch dávných pocitů. Z toho důvodu jsem znovusetkání s ní odkládal až do těchto dnů, kdy se mi konečně dostala do rukou, již před prázdninami ohlášená, stejnojmenná audiokniha vydavatelství Audioberg.
To již několikrát příjemně překvapilo, ať už to bylo famózním Tatínkem nebo originálně pojatými fotbalovými Stříbrnými Chilany. O režiséru Janu Jiráňovi je známo, že mluvené slovo pro děti umí velmi dobře (audioknihy Harry Potter a Kámen mudrců, Straka v říši entropie, Pošta v ZOO, O zvědavém štěňátku, Autopohádky a řada dalších) a dalo se tedy očekávat, že by se Emil (i s detektivy) mohl stát horkým kandidátem na cenu Audiokniha roku v kategorii Pro děti a mládež.

A jak tedy audioknižní adaptace dopadla?

Příběh malého Emila Tischbeina, který ve vlaku cestou k babičce do Berlína přijde o peníze, je detektivkou pro děti. Okradený v ní stíhá domnělého zloděje (spolucestujícího z vlaku) za pomoci stejně starých kluků a holek, což maximálně zdůrazňuje protipólnost světa dospělých (zločinců) a světa dětí (spravedlivých). Zdánlivě prostinký příběh, napsaný v roce 1929, pracuje s fantazií dětského čtenáře s takovým porozuměním, že stal vzorem pro řadu Kästnerových následovníků a i dnes, po téměř 85 letech, je stále čten. Janu Jiráňovi a celému týmu tvůrců se, díky citlivému přístupu k předloze, podařilo vše výše popsané zachovat a Audioberg tak vydal audioknihu Emil a detektivové, která opravdu dětského posluchače může zaujmout.

Seznam herců, kteří jednotlivým postavám propůjčili své hlasy, je úctyhodný. Jiráň opět vybíral mezi svými kolegy z Ypsilonky i jiných pražských divadel, do dětských rolí ale přizval členy Dismanova rozhlasového souboru. Výkony Sebastiana Baalbakiho (Emil), Jáchyma Ozuny (Gustav) nebo Ingrid Tillmann (Pony) nejsou sice tak jisté jako v případě jejich starších hereckých kolegů, ale děti ani v běžném životě nemluví a nevystupují stejně jako dospělí a audiokniha tak i v tomto ohledu působí lehce a přirozeně.

O svěží hudbě Petera Bindera se zmiňme jen stručně (vkusně podkresluje celý příběh a i přes ne zcela původní motivy si ji oblíbíte), aby nám zbyl prostor pro dostatečné vychválení grafického pojetí celé audioknihy. Audioberg i tentokrát dostál své snaze nabídnout posluchačům dílo dokonalé po všech stránkách, a tak obě CD vsadil do knížky, v níž vedle seznamu osob a jejich obsazení, životopisných údajů o tvůrcích a dokonce stručného výkladového slovníčku, zbylo ještě dost místa na desatero dvojstránkových plnobarevných fotografií s texty doplňujícími děj a s původními ilustracemi Waltera Triera. Emil a detektivové se tak stal dárkovou audioKNIHOU, kterou uděláte jistě radost nejednomu malému posluchači. Bravo!