Myšička prchá před lasem

recenze, , 11.02.2015
Házím ti laso, kamaráde
Vedle audioknih, které jsou většinou nekrácenou četbou rozsáhlých literárních předloh, vydali Walker & Volf na konci loňského roku i několik kratších, tzv. audionovel. Poprvé se tak stalo v listopadu, kdy vyšel Palubní střelec – military sci-fi Roberta Fabiana. Následovala Pecinovského povídka Házím ti laso, kamaráde a před koncem roku se do prodeje dostala i fantasy Petry Neomillnerové Zmetek z temnot. Letos hodlá vydavatel v tomto trendu pokračovat, což je pochopitelné – kratší nahrávky znamenají méně náročnou výrobu, rychleji se rozšiřující nabídku a s ní i množinu potenciálních posluchačů, kteří se mohou seznámit s díly české žánrové literatury v časově méně náročné podobě.
Zaměřme se v této recenzi na nejkratší z trojice loňských audionovel, Házím ti laso, kamaráde, podle povídky Josefa Pecinovského. Ta vyšla poprvé na samém začátku devadesátých let v časopise Ikarie a od té doby byla několikrát oceněna ve čtenářských anketách. A není divu. Autor v ní pracuje sice s nepůvodním motivem vražedné reality show, jeho text je ovšem napsán tak vtipně, lehce a přitom poutavě, že si čtenáře získá od prvního do posledního slova. Dnes jde skutečně o klasiku české povídkové sci-fi a je proto jen dobře, že se Laso konečně dočkalo i zvukového zpracování.

Za necelý rok své existence dokázalo vydavatelství Walker & Volf dotáhnout technickou kvalitu svých nahrávek na velmi dobrou úroveň. Pokud se u svých prvních titulů potýkalo s řadou nedostatků v podobě horšího zvuku, nedokonalého střihu či nedostatečné práce s hudbou, u audionovely Házím ti laso, kamaráde není po těchto dětských nemocích ani památky. Nahrávka je v tomto směru velmi jistá a může se s klidným svědomím zařadit mezi kvalitní českou audioprodukci. Čím ale udělal vydavatel největší krok kupředu, to je volba zkušeného interpreta.

Herec Dejvického divadla, Martin Myšička, je poměrně často obsazován v rozhlase. Jeho audioknižní zkušenosti (nepočítáme-li produkci Radioservisu) bychom ale snadno spočítali na několika málo prstech. Největší prostor dostal zatím při interpretaci románu Miloše Urbana Praga Piccola, nezanedbatelná je jeho role v hororu Věc na prahu, svůj hlas propůjčil také zajímavému rozhovoru Soumrak Homo Economicus, ale tím víceméně končíme. Je to škoda – jeho kultivovaný hlas mu sice nejspíš neumožní sehrát roli drsného padoucha, svým výrazem ale dokáže posluchače naplno zaujmout a získat si jejich sympatie.

Především díky Myšičkovi získává audionovela Házím ti laso, kamaráde další přidanou hodnotu. Příběh štvance pronásledovaného robotickým lasem, novináři a čumily je v jeho podání skutečně strhující. Zatímco hrdina povídky je lanem teprve stíhán, je posluchač Myšičkovým výkonem chycen hned na začátku a následně je celých 78 minut polykán výborným příběhem.

Jak již napsáno, úroveň zvukové složky titulů vydavatelství Walker & Volf má vzestupnou tendenci. U Lasa už efekty netvoří jen předěly mezi jednotlivými částmi, ale prostupují účelně mluveným slovem a dokreslují je právě do té míry, aby nestrhly posluchačovu pozornost jen na sebe. Celkovému vyznění nahrávky to jednoznačně pomáhá.

Zvukovou podobu povídky Házím ti laso, kamaráde lze tedy jednoznačně doporučit a to i těm, kteří zrovna neholdují typické sci-fi. Stopáž hodiny a čtvrt je totiž přijatelná i pro zarputilé odmítače pokleslých žánrů. Výtečně napsanému textu navíc malý rozsah v podstatě nedovoluje slabá místa. Interpretací Martina Myšičky získává čtvrt století stará povídka nový nepřeslechnutelný kabátek.