Hlad po přežití a pomstě

recenze, , 19.07.2015
Hunger Games
Katniss by mohla za jiných okolností chodit do školy a řešit obyčejné potíže. To by ale nesměl svět tak, jak ho známe, zmizet a místo něj existovat postapokalyptická civilizace, v níž jsou životní podmínky zcela odlišné. Namísto školní brašny tak Katniss nosí na zádech luk a šípy a načerno loví lesní zvěř, aby uživila rodinu. Vždycky ale může být hůř, což se ukáže ve chvíli, kdy se namísto své sestry rozhodne zúčastnit hladových her – vražedného turnaje, který přinese vítězi bohatství a slávu. Ostatní neúspěšné účastníky však čeká jen smrt.
Románová trilogie pro mládež od americké autorky Suzanne Collinsové, známá pod originálním názvem Hunger Games, si získala mnoho příznivců nejen v papírové podobě, ale i díky filmovému zpracování. Nakladatelství Fragment před časem přineslo i audioknižní podobu tohoto bestselleru. Naplní očekávání posluchačů?

Pod režijním vedením Heleny Rytířové vznikla ve studiu Chevaliere nahrávka, při níž za mikrofon usedla známá herečka a dabérka Tereza Bebarová. Ačkoliv doposud na poli audioknih nedostala větší úlohu, ukázala se sázka na ni jako skvělý tah. Dabingové zkušenosti jsou cítit zejména ze způsobu, jakým herečka odlišuje jednotlivé postavy. Afekt, zloba, strach, to vše se do výsledné podoby podařilo přenést, i když zejména v dramatických momentech bych se nebál ještě více přitlačit na pilu a rozvinout širokou hlasovou paletu do ještě výraznějších tónů. Zvláště když se interpretka nemůže spolehnout na podporu zvukových efektů, ty totiž zcela chybějí.

Absence jakékoliv znělky či hudebních předělů sice podporuje kompaktnost vyprávění, otázkou však zůstává, jestli takto syrová forma nepůsobí příliš stroze a jednolitě. Vydavatelství by neměla zapomínat na to, že se s rostoucím počtem audioknih na trhu zvyšují i nároky posluchačů a občas můžou podobné detaily rozhodnout o výsledném dojmu. Navzdory profesionálnímu výkonu Terezy Bebarové, která dokáže ztvárnit postavy mnoha charakterů i věku, jsem se nemohl zbavit dojmu, že výsledný tvar působí až příliš stroze. Pozorným tvůrcům by navíc nemělo uniknout, že ve finální nahrávce zůstaly nevystřiženy některé přeřeky a opakované věty.

Hunger Games lze zakoupit samostatně, nebo jako komplet všech tři dílů. V součtu má sága přes třicet pět hodin, což je pro jedinou interpretku opravdu pořádná porce. Mezi povětšinou mužskými kolegy tak působí Tereza Bebarová jako zjevení. Kromě Hunger Games se v poslední době podílela i na obdobně rozsáhlém projektu, sérii Padesát odstínů šedi. Oproti té však v Hunger Games může číst uvolněněji a zúročit lépe svůj herecký talent.

Trilogie Hunger Games rozhodně stojí za pozornost. Po chvíli si na způsob interpretace zvyknete a můžete si vychutnat celý dramatický příběh. Osobně bych přivítal větší důraz ve vypjatých scénách a také alespoň základní hudební doprovod, zvlášť když příběh není členěn na klasické kapitoly a jednotlivé zvukové stopy na sebe bez odlišení přímo navazují. Našlápnuto má díky populárním titulům Fragment dobře, stačilo by pouze vyladit detaily a výsledné produkty dotáhnout do ještě zdařilejší podoby.