Další audioknižní Linna. Tentokrát Jóna.

recenze, , 02.05.2013
Hypnotizér
Zatím poslední dílo autorského tandemu publikujícího pod jménem Lars Kepler, Svědkyně ohně, vyšlo v českém překladu koncem října loňského roku současně jako klasická kniha, elektronická kniha a audiokniha. Podobný obchodní model má řadu výhod jak pro vydavatele, tak pro čtenáře či posluchače a doufejme, že u novinkových titulů se s ním budeme setkávat stále častěji. Nyní se do knihkupeckých koutků s audioknihami a na servery specializovaných e-shopů dostává i Hypnotizér - první příběh detektiva Joony Linny, který u nás knižně vyšel již v roce 2010. Tentokrát pod hlavičkou vydavatele OneHotBook, v produkci Martina Pilaře a v režii Jitky Škápíkové.
Jde o nenáročnou kriminálku napsanou přesně podle návodu Jak sestavit komerčně úspěšný titul středního proudu současné literatury, který se mezi spisovateli už nějakou dobu šíří. Kepler ctí jak pravidlo ohromujícího počtu stránek (čtenář musí mít pocit, že si opravdu něco koupil), tak pravidlo obšírných popisů všeho možného (čtenáři je potřeba přesně popsat, co kdo, kde a s čím přesně dělá). Románové postavy mají předem dané charaktery a vzorce chování, a nelze od nich očekávat žádné překvapivé reakce. Samotný příběh je dobře sestaven, ale nad chováním postav musí soudný čtenář často pozdvihnout obočí. Otázky typu "proč, proboha, nikdo pořádně nehlídal podezřelého ze spáchání vražd?" zůstávají nezodpovězeny a je nejspíš lépe si je vůbec nepokládat. Severští autoři se navíc rádi pouštějí i do hlubších psychologickosociálních vod a čtenář tak může pochybovat o zdravém rozumu jejich postav i v docela běžných každodenních situacích.

S nelogičností nebo spíše s nepřirozeností Hypnotizéra se ostatně nedokázal vypořádat ani režisér Lasse Hallström. Ostřílený filmař, který je tvůrcem snímků Co žere Gilberta Grapea, Pravidla moštárny nebo Čokoláda nedokázal ani na ploše dvou hodin uspokojivě převyprávět Keplerův příběh tak, aby byl pro filmového diváka zajímavý. Tímto problémem naštěstí nekrácená audiokniha netrpí - Hypnotizér má rozsah šestnácti a půl hodiny a posluchač tak není o nic ošizen.

Převyprávění prvního dílu cyklu případů detektiva Linny se ujal opět Pavel Rímský. Proč také ne - ve Svědkyni ohně odvedl skvělou práci a v Hypnotizérovi není jeho výkon o nic horší, spíše naopak - podobně jako Martin Stránský v larssonovské trilogii, také Rímského audioknižní výraz každou nahrávkou zraje. Nelze než jen očekávat, že bude obsazen i v Paganiniho smlouvě, která zatím na svou českou audioknižní podobu čeká. Oproti Svědkyni už ale v audioknižním Hypnotizérovi nevystupuje “Júna”, nýbrž “Jóna” Linna - tvůrci si tentokrát výslovnost jmen pohlídali.

I když ne zároveň s vydáním knižní předlohy, přesto se českému posluchači dostává další audiokniha oblíbeného žánru severské krimi. Výborně technicky zpracovaná a ve skvělé interpretaci.