Rozjívené příšery

recenze, , 29.05.2014
Jak na příšery
Indies Scope Records má bezmála pětadvacetiletou tradici vydávání hudby alternativních a menšinových žánrů. Interprety jeho stáje sice neuslyšíme tak často z komerčních rádií a televizních obrazovek, o to více ale jejich produkce zaujme posluchače neuspokojené středním proudem. Vedle renomovaných jmen jako Bittová, Jablkoň, Gipsy.cz, vydává Indies Scope také debutová alba mladých kapel. V loňském roce si ovšem samo vydavatelství dovolilo připravit vlastní premiéru - svou první audioknihu.
V zájmu přesnosti je ovšem třeba uvést, že Jak na příšery není typickou audioknihou. Jde spíše o jakési humorné pásmo, v němž se mluvené slovo střídá s písněmi - originální podání autorských textů divadla MALÉhRY se skladbami neméně originálního uskupení Čankišou. Vždy jedna pohádka následovaná tématickou písní. Takto zvolený koncept evokuje spíše představu divadelního vystoupení, v němž se herečky pravidelně střídají s hudebníky.

Členky divadla MALÉhRY, Daniela Zbytovská, Barbora Seidlová a Nikola Zbytovská, mají vedle představení pro dospělé také několikaleté zkušenosti s vlastní tvorbou pro děti. Jejich proniknutí do světa dětské literatury tak bylo vcelku pochopitelným krokem. Pro knihu Jak na příšery sepsaly šestici příběhů o klasických českých pohádkových bytostech - čertovi, čarodějnici, hastrmanovi, jezinkách, skřítcích a strašidle. Všechny je zasadily do současného světa a do všech, zcela samozřejmě, přidaly několik dětských postav. Právě totiž konfrontace dětí s nadpřirozenem je hlavním motivem všech jejich pohádek.

Titul Jak na příšery vyšel jako tištěná kniha s vloženým CD, a zároveň jako samostatná audiokniha. Zatímco papírová podoba obsahuje celkem šest pohádek, na audio CD se jich podařilo vměstnat jen pět. O tu chybějící ale nemusí být posluchač ošizen - na indies.eu ji lze stáhnout zdarma. O výslednou grafickou podobu knihy i CD se postarala Karolína Stryková, což zde zmiňuji hlavně proto, že její jméno není na obalu audioknihy nikde uvedeno. Přitom se jí v ilustracích podařilo výborně doplnit atmosféru pohádek - také její kresby jsou nápadité a nekonvenční.

Audioknižní provedení  není dramatizací pro více hereček, jak bychom mohli očekávat, přesto v něm trio Zbytovská - Seidlová - Zbytovská nezapřelo svůj divadelní původ. Každý příběh je drobnou hereckou etudou jedné z členek MALÉhRŮ (či jak to skloňovat), přitom je však těžké nacházet výraznější rozdíly v interpretaci. Jak obě Zbytovské, tak Seidlová přednášejí své texty velmi expresivně, snaží se jasně odlišit jednotlivé postavy a dbají na přehlednost i pro nejmenší posluchače, což ovšem často vede k přílišnému karikování. Výsledkem je zábavná nahrávka, kterou ale nejspíše svým dětem před spaním nepustíte - co chvíli by je totiž ze slastného usínání probudil nějaký pištivý výkřik jedné z interpretek.

Zatímco vlastní příběhy mohou uspět i samostatně, o většině písní totéž tvrdit bohužel nelze. Jsou totiž textově tak slabé, že je nezachrání ani jejich hudební složka. Pokud se tedy posluchač těšil, že uslyší zpívat Karla Heřmana česky, bude zklamán - jazyk lidu Čanki dává mnohem větší smysl než texty Daniely Zbytovské. Obstojí tak snad jen Ukolébavka - příjemná, téměř pětiminutová závěrečná relaxace.

Celkově tak nahrávka Jak na příšery působí spíše rozpačitým dojmem. Jednotlivé pohádky jsou docela povedené, jejich interpretace je ale spíše divadelní než audioknižní. Hudební složka je pozoruhodná, sráží ji ale neumělé texty písní. Možná v touze po originalitě došlo k promíchání nesourodých a kvalitativně nevyrovnaných složek, jejichž následné spojení celkovému výsledku spíše uškodilo. Ono méně bývá někdy více.

Audioknihu Jak na příšery lze pořídit na distribučních místech Indies Scope nebo objednat na e-shopu vydavatele buď jako kolekci knihy a CD, samostatného CD nebo elektronicky - v mp3 dokonce za pouhých 99 Kč.