V lokomotivě přes moře a možná ještě dál

recenze, , 28.01.2019
Jim Knoflík, Lukáš a lokomotiva Ema
Co se tak vydat na pohádkový výlet do království, které je tak malé, že v něm mohou žít jen čtyři lidé? Strojvůdce Lukáš je jedním z nich. Spolu s věrnou lokomotivou Emou několikrát za den projede celým ostrovem, Ema vesele zapíská a všichni jsou spokojení. Tedy až do té doby, než pošťák doručí špatně označený balíček. V něm se skrývá miminko, černé jako uhlí v Emině tendru. Pojmenují ho Jim Knoflík. Tím se však příběh tohoto jinak poklidného království teprve rozjíždí.
Jak Jim roste, začne být království pro tolik lidí moc malé, a tak strojvůdce Lukáš dostane nepříjemný královský příkaz – lokomotiva Ema musí být odstavena. Nebojácný malý chlapec se však svých dvou nejlepších kamarádů – tedy Lukáše a Emy – odmítá vzdát, proto se celá trojice vydává na plavbu (ano, čtete správně, tato lokomotiva umí mimo jiné také plout) přes moře.

Hledají zemi, která se jich ujme, kde budou moct začít znovu, a objeví… inu, na to budete muset přijít sami. Nicméně pokud znáte fantazii a obrazotvornost Michaela Endeho, musí vám být hned jasné, že vás čeká jízda, za kterou by se ani tato odvážná lokomotiva nemusela stydět. Michael Ende je autorem například Nekonečného příběhu a Děvčátka Momo. V dobrodružství, které čeká na Jima Knoflíka, hrozí, že vám půjde hlava kolem ještě daleko více, než z obou zmíněných děl zároveň.

Vyprávění audioknihy Jim Knoflík, Lukáš a lokomotiva Ema se ujal Jan Vlasák, který má se čtením dětských knih rozsáhlé zkušenosti – kromě jedné z rolí v oceňovaných Knihách džunglí jsme ho mohli slyšet právě v Nekonečném příběhu. Jedná se tedy o další z fantaskních a dobrodružných příběhů (nejen) pro děti, u kterého si díky sametovému hlasu můžeme představovat, že nám (i větším) před spaním předčítá pohádkový dědeček.

Také znělky, které oddělují jednotlivé kapitoly, jsou doslova vymazlené. Některé znějí čistě šotoušsky – hravé orchestrální melodie podbarvuje pravidelné funění parní lokomotivy, jiné jsou tajemné či prodchnuté asijskými motivy, čímž doplňují atmosféru dalekých cest, jež tato poněkud nesourodá trojice hlavních hrdinů podstupuje. Vzhledem ke své rozmanitosti se neomrzí a spolu s očekáváním dalšího děje se tak lze těšit i na další a další hudební hříčky.

V tomto případě nesmíme zapomenout ani na samotné CD a jeho obal, který se stává jakýmsi artefaktem. Jim Knoflík získal stejného ilustrátora, Přemka Ponáhlého, jako dříve vydaný Nekonečný příběh. Jeho podobu ocenila porota Audioknihy roku 2017 jakožto Nejlepší obal, a tak má i Jim Knoflík slušně našlápnuto k tomu, aby post svého staršího bratříčka obhájil. Ilustrace jsou jednoduše krásné a originální, skvěle doplňují atmosféru celého děje (i když přiznávám, že konkrétně Emu jsem si představovala jinak).

Takže si to shrňme: máme tady zajímavou, možná až příliš ulítlou knižní předlohu, kterou čte skvělý vypravěč, s perfektní hudbou a vyšperkovanou krabičkou, kterou prostě chcete mít ve své sbírce a ukazovat návštěvám, vnoučatům a klidně i rybičkám v akváriu, když na to přijde. Jima Knoflíka, Lukáše a lokomotivu Emu si prostě nelze nezamilovat.