Jistě, pane posluchači. Budete se bavit.

recenze, , 09.08.2014
Jistě, pane premiére
Nová audiokniha Jistě, pane premiére, přichází jako audioknižní podoba slavného britského satirického sitcomu z pera autorské dvojice Antony Jay a Jonathan Lynn.
Trh s audioknihami čas od času obohacují díla, která se stala oblíbenými ve filmovém či televizním zpracování. Nejinak tomu je i u aktuálního titulu vydavatelství Tympanum. Seriál Jistě, pane premiére navazoval na předchozí úspěšnou řadu Jistě, pane ministře a stejný postup byl zvolen i u vydání audioknižní série. Po loňské dvojici Jistě pane ministře 1 a 2 přichází letos opět do dvou částí rozdělené pokračování.

Celá čtveřice audioknih vznikla původně výhradně pro potřeby nevidomých, Tympanum ji tak vydává v edici Načteno. Jistě, pane ministře namluvil proslulý hlasatel a dabér Richard Honzovič, pokračování Jistě, pane premiére se však v roce 2007 ujal Otakar Brousek starší. Nutno podotknout, že tento slavný herec ani v úctyhodném věku neztratil nic ze své brilantní schopnosti vypravěče. Ostatně nebyla to jediná příležitost, kdy se objevil za studiovým mikrofonem. Pokud pomineme jeho účinkování v dramatizacích a rozhlasových hrách (série o Sherlocku Holmesovi, Královna Margot), načítal audioknihy pro AudioStory (Nejkrásnější židovské legendy) a právě pro nevidomé (například detektivku populárního autora Dicka Francise Cena krve). Jeho příjemný a kultivovaný hlas dokáže provázet audioknihou přívětivým tempem, má smysl pro pointu vtipů a je poznat, že mu je román i styl humoru blízký. Troufám si tvrdit, že jej samotného načítání bavilo a svou radost z anglického humoru předává i posluchačům.

Děj tohoto „britcomu“ se odehrává v době studené války v 80. letech minulého století. Někdejší ministr pro administrativní záležitosti Jim Hacker se neočekávaně stává novým britským premiérem, když jeho předchůdce předčasně rezignuje. Hacker se tak ocitá v nové situaci. I přes nezkušenost s chodem věcí v Downing Street 10 přichází na chuť moci a začíná se cítit téměř jako neomezený vůdce státu s posláním spasit Británii a vyřešit jednoduše všechny problémy. Jeho tajemníci Sir Humphrey Appleby a Bernard Wooley se však z pozice státních úředníků děsí jakýchkoliv změn a snaží se udržet premiéra v zajetých kolejích a daleko od jeho často šílených nápadů.

Břitký konverzační humor se v románu strefuje nejen do vnitřního fungování britské státní správy a parlamentu, ale také do mezinárodních vztahů Británie a Evropského hospodářského společenství. Vtipné momenty vznikají zejména v situacích, kdy s Hackerem manipulují jeho úředníci a lobbují za své zájmy. Vtipy ukryté v konverzacích postav i ve způsobu jejich vyjadřování vyžadují pozornost a soustředění, jinak se může v některých záměrně složitých a šroubovaných souvětích posluchač ztrácet. Oproti seriálu však nabízí audiokniha bohatší děj a s lehkostí vyprávěný větší počet komických situací.

Interpret audioknihy může významně ovlivnit její vyznění a někdy i pokazit dojem z výborné knihy. Zde, ačkoliv se původně neplánovalo komerční vydání audioknihy, jde o skvělý vypravěčský výkon, který audioknize velkou měrou pomáhá. Kde herci na obrazovce využívají mimiky obličeje, pomáhá si Otakar Brousek jinou intonací a způsobem čtení. Navzdory občasným drobným nepřesnostem v anglické výslovnosti a absenci hudebního doprovodu působí četba profesionálně a technicky na dobré úrovni. Poslech lze určitě doporučit všem milovníkům původního seriálu, ctitelům anglického humoru i všem dalším, kteří se chtějí s úsměvem podívat za oponu politického jeviště.