Každý den být o jedno procento lepší

recenze, , 27.05.2020
Atomové návyky
Pravděpodobně jste si zkoušeli dávat novoroční předsevzetí. A pravděpodobně jste v jejich plnění záhy selhali. Proč? Nečetli jste totiž Atomové návyky Jamese Cleara.
Lepší knihu o budování návyků byste asi marně hledali. Clear není vědcem, jen tím, kdo se potřeboval posunout. Řešil, jak toho docílit a vypozoroval na konkrétních příkladech z různých oblastí (sport, vzdělání, věda…), že velkou moc mají činnosti, které pravidelně opakujeme. Návyky mohou být dobré i zlé, Clear se věnuje oběma stranám mince, přesto nás vede od samého začátku až do konce především k tomu prvnímu: jak si nové, pozitivní návyky nejen vytvořit, ale skutečně je do svého života napevno zařadit.

A ačkoliv zde padlo, že Clear není vědcem, poznatky z vědy – především psychologie a toho, jak funguje mozek – představují nedílnou součást jeho práce. Mohla by se vkradnout pochybnost: vždyť knih o návycích už vzniklo více (mimochodem coby audioknihu najdeme i jednu z těch významnějších: Síla zvyku), proč tedy číst Atomové návyky? Třeba proto, že Clearova metodika a styl psaní je dost možná nejpečlivější a současně nejvstřícnější široké paletě čtenářů, resp. „uživatelů návyků“. Kroky, které spolu s ním uskutečním, s opravdu velkou pravděpodobností povedou ke změně.

Clear je přesvědčivý, názorný a ne naivní. Informace, které nasbíral, dává do logicky uspořádaných celků, aby podpořil strategii, rozhodne-li se kdokoliv z vás se sebou něco dělat. Nehraje si na kouče a motivačního rétora, ve svém důsledku však může mít jeho kniha dopad, díky němuž vám významně v životě pomůže.

Nepřekvapí, že takovou publikaci do češtiny přineslo nakladatelství Jan Melvil Publishing. To se zhostilo i výroby její zvukové verze a oslovilo k načtení Ondřeje Halámka, pro něhož jde již o pátou spolupráci. Nutno přiznat, že zatímco se někteří předchozí „melvilí“ interpreti knihu od knihy zlepšovali, Halámek byl výborný od prvního projektu. A naštěstí své pověsti neučiní žádný šrám ani nyní.

Halámkovou předností je příjemná barva hlasu, ale především pak schopnost podat látku atraktivně. To první má za výsledek, že při poslechu získáte pocit, jako by k vám promlouval nějaký váš kamarád, někdo, koho máte rádi, komu chcete naslouchat, protože toho dost ví, ale nepřednáší, nepoučuje, navíc má pozitivní náhled na svět. Mladistvost hlasu a interpretova energie se vlévá do textu, byť v případě Atomových návyků často „zatěžkaného“ fakty a vědeckými výzkumy. Jenže Ondřej Halámek si dává záležet na tom, aby to vše posluchače bavilo – a vlastně mu to kniha usnadňuje, protože James Clear nás vede „tunelem“, abychom pak viděli možnost, jak se ze tmy dostat. Jak na sobě začít pracovat a že změny nemusejí nutně bolet a být nedosažitelné.

Atomové návyky si rozhodně nemusíte číst či poslouchat až v závěru roku, před formulací novoročních předsevzetí. Naopak. Jde o „projekt“, který lze odstartovat kdykoliv. A lze předpokládat, že vám to s návyky půjde mnohem poučeněji a lépe, než jak jste byli doposud zvyklí.