Zpět

Tajemství pozůstalosti

recenze, , 28.09.2014
Klekner
Je příjemné vědět, že se nabídka českých audioknih nesestává pouze z produkce několika největších vydavatelů a že existují i tací, kteří ročně uvádějí jeden či dva tituly. Ještě příjemnější je zjištění, že i oni dokáží věnovat svému počinu veškerou péči a to za podmínek, které jsou s jejich většími a specializovanými kolegy nesrovnatelné. A pokud z jejich snažení vzejde titul, který si svou literární originalitou nezadá se světovou konkurencí a audioknižním provedením je na velmi vysoké úrovni, srdce nejednoho posluchače zaplesá.
To je případ audioknihy Klekner, kterou v srpnu vydala Kanopa - nakladatelství Václava Knopa. S jeho produkcí jsme se mohli v minulosti setkat už několikrát, přesněji řečeno šestkrát. Z loňských titulů nelze nezmínit vzpomínkové CD Otakara Brouska Všechno si pamatuju... nebo Patnáctiletého kapitána - hvězdně obsazenou nahrávku z roku 1991, která teprve díky Václavu Knopovi spatřila světlo světa. Letos je zatím jediným vydaným titulem právě Klekner, ovšem hned v trojí podobě: jako tištěná kniha, audiokniha a jako soubor obou. Kromě těchto, které jsou k dostání v běžné distribuci či po objednání u vydavatele, je možné pořídit ještě čistě on-line audioknihu.

Budeme si pochopitelně všímat především audioknižního provedení, ale to nelze dost dobře bez odhalení pozadí vzniku literární předlohy. Už kdysi v loňském roce se na webových stránkách nakladatelství Kanopa objevila následující zpráva: “V našem nakladatelství nás navštívil záhadný člověk. Dozvěděl se, že jsme odhodlaní vydávat výjimečné počiny zvukové a literární. Po krátkém rozhovoru před nás položil starší veliký papírový kufr se slovy: ‘Toto je pozůstalost po panu Kleknerovi, tady jsou (z kapsy vysoukal ohmataný školní sešit) moje vysvětlivky. Dělejte si s tím, co chcete. Nezveřejnění mě tíží víc, než je zdrávo.’ A potom odešel...” Už výjev jako z Rychlých šípů alarmuje pozornost nedůvěřivců a spolu s mlčením internetu na dotaz po osobě jménem Rudolf Klekner vzrůstá jejich přesvědčení o promyšlené mystifikaci. O několik týdnů později se na stejném místě objevila zpráva o intenzivním zpracovávání podivuhodných zápisků - jakýchsi nesouvislých nápadů, které přesahují všechny meze fantazie. Patrně nikdo neměl tušení kdo Rudolf Klekner je a co na čtenáře a posluchače Václav Knop chystá.

Nyní, když mají texty z pozůstalosti svou knižní i zvukovou podobu, ovšem není o mnoho jasněji. Šíře Kleknerova zájmu, jeho neuvěřitelná fantazie, nekonvenční myšlení, šílené nápady - to vše střízlivému posluchači velí držet si odstup a nevěřit všemu, co je mu předkládáno. Zároveň je ale pro něj tak jednoduché, přestat se zabývat pravdou a nechat se unášet kamsi mimo náš svět. Za Rudolfem Kleknerem.

Jednotlivé jeho zápisky jsou v knize propojeny jediným příběhem, sepsaným údajně podle vyprávění Kleknerova přítele. Ten v něm pátrá nejprve po Rudolfovi samotném, poté se probírá tajemstvím jeho kufru, později společně s ním podniká kroky k nalezení důležitého záznamu a nakonec... Vše působí záhadně, nečekaně vtipně a alespoň zpočátku časově nezařaditelně. Ukazuje se však, že vyprávění, které působí spíše jako z Kafkovy doby je mnohem více současné.
 
Spolu s Kleknerovým přítelem Vašíčkem nahlížíme do kufru plného podivných útržků, souvislých i nesouvislých textů, vzorců a souřadnic. Dozvídáme se o Rudolfových pokusech s vynálezem fantastického topného zařízení, o využití čtvrtého rozměru při fotbalovém zápasu, ukáže se k čemu mohou sloužit čínské hůlky či laserové ukazovátko. Často humorné až anekdotické příhody jsou někdy vystřídány rozjímavým filozofováním, jindy zas osobními vzpomínkami vypravěče.

Audioknižní provedení je nadmíru vydařené. Václav Knop má s mluveným slovem mnohaleté zkušenosti a tak výborně zvládl roli autora, vypravěče, režiséra i zvukaře. Dokonalým hlasovým výrazem dokázal v téměř čtyř a půl hodinové nahrávce vymodelovat bezdeštnou atmosféru příběhu, udržet posluchače v napětí a zároveň ho pobavit. Nosný příběh je dobře sestaven, citace z Kleknerových zápisků jsou zajímavé, časování a celková délka audioknhy je únosné. Jestliže se audioknižní posluchač může cítit ochuzen o některé obrazové přílohy obsažené pouze v knize, nemusí truchlit - díky zvuku dostává zase něco navíc. Vedle profesionálního Knopova přednesu také například hudbu, kterou jsou jednotlivé kapitoly orámovány. I tu vybral Václav Knop a i tu zvolil s citem a často s humorem sobě vlastním.
 

Díky nakladatelství Kanopa se posluchačům poněkud nečekaně dostává titul, který by neměl chybět v jejich audioknihovničce. Uchvátí je velmi dobrou předlohou a výborným zvukovým zpracováním. A jelikož Kleknerovy zápisky nejsou údajně ještě zdaleka vyčerpány, snad by se v budoucnu mohli dočkat i pokračování.