Začalo to na poli

recenze, , 07.06.2017
Kouzelný měsíc
V malé vesničce jménem Jozov žil na svém statku Pepa Vávra. Blízko domu měl pole, na kterém jednou skončil i jeho dlouholetý parťák Červeňák – malé červené autíčko, které svého pána dlouhá léta věrně doprovázelo na cestách. Jak roky plynuly, začal se opuštěný vůz na poli rozpadat. Co s ním bude dál, odvezou ho do šrotu? Jak rád by se zase vrátil zpátky na silnici, zaslouží si za své služby takový konec? Recenze audioknihy Kouzelný měsíc.
Pohádka Heleny Beránkové, která nedávno vznikla i jako audiokniha, v anotaci mimo jiné uvádí: „V dnešní době, kdy místo toho, abychom věci opravovali, je hned vyměňujeme za nové, je tato kniha inspirací ke změně našeho přístupu nejen k věcem, ale promítá se i do roviny mezilidských vztahů.“  Instinktivně jsem zpozorněl – nejsem příznivcem motivačních knih natož pak příliš didaktických příběhů pro děti. Autorka však svou ideu do vyprávění vkomponovala nenuceně, aniž by ji nad samotný příběh povyšovala a zdůrazňovala. Téma odhazování starých věcí zpracovala s humorem a nadhledem. Text doplnila ryze pohádkovými motivy, jakými jsou kouzla a čáry, či magické číslo tři. Připočteme-li postupně se rozvíjející zápletku, gradaci napětí a odkazování na koloběh pracovních činností spojených s životem na statku, dostává se k nám milé povídání, které skutečně může být inspirací ke změně uvedeného přístupu. Zároveň si audiokniha svou stavbou dokáže najít i cestu k těm rodičům, kteří hledají půvabné poslouchání pro své potomky.

Audiokniha Kouzelný měsíc vznikla pod vedením Jana Jiráně v interpretaci Jiřího Lábuse. Předloha herci sice nenabídla velké množství postav, na kterých by mohl zužitkovat své schopnosti měnění hlasů a tvoření charakterů, umožnila mu ale představit se v roli vypravěče. Jiří Lábus je znám jako temperamentní čtec s rychlejším tempem řeči, které má tu a tam za následek neúmyslné šumlování slov. Dohled Jana Jiráně se ukázal užitečným – posluchač není vystaven nepřesné artikulaci a zbrklejší mluvě.

Titul doprovází původní kytarová muzika Norbiho Kovácse a to nejen ve formě předělů, ale především coby nápaditý podkres. Ten je sám nositelem myšlenky, bezúčelně nekopíruje mluvené slovo, ale dokáže dále rozvíjet řečené situace – rozjíždění vozidla, zaseknuté kolo na rozpálené silnici, tahání klád z lesa. Funkční se ukázala i píseň Ivana Hlase, která posluchače vhodným způsobem uvádí do děje a pochopitelně jej i na konci završuje.

Neopomenutelnou součástí audioknihy je i práce zvukaře. Zvukový mistr Pavel Kadlec s ruchy pracoval stejným stylem jako hudební koláž. Zvuky pole, letní noci, pobíhání psa, prohánění motorových vozidel, nebo rozlišení více druhů automobilů se s pečlivým využitím sterea postaraly o dnes už tak málo v audioknihách využívaný zvukový prostor, a rovněž dodaly audioknize nový a pro rozvinutí fantazie další důležitý a samostatně jednající rozměr. Bouchání dveří, po němž následovala replika třískajícího, navíc vytváří drobný prvek dramatizace.

Závěrem se sluší vyzdvihnout úvodní natočenou dedikaci, z níž se kromě názvu a interpreta audioknihy posluchač dozví i informaci o režii a o autorech hudebního doprovodu. Vzhledem k faktu, že ani ve specializovaných audioknižních portálech nabízejících snímky v elektronické podobě se zákazník podrobné specifikace nedozví a nemůže si tak například vybírat nahrávky podle režisérů, mohl by se takto natočený úvod stát inspirativním i pro další tvůrce audioknih.