Zpět

In vino veritas. In vino mortem

recenze, , 31.08.2017
Kritik
Někdejší skotský forenzní technik a v současnosti profesor biologie a soukromé očko v jednom, Enzo Macleod, se po vyřešení zmizení Jacquese Gaillarda v knize Výjimeční lidé pouští do dalšího pátrání. Nabuzen úspěchem a nabytým věhlasem přijíždí do francouzského vinařského kraje Gaillac, aby se podíval na zoubek jinému nevyřešenému případu. Slavný americký kritik Gill Petty, sem přijel, aby zhodnotil úroveň místních vín. V případě kladného hodnocení by jeho přítomnost potenciálně zajistila zdejším vinařům milionové zisky, avšak Petty během své návštěvy beze stopy zmizel a objevil se teprve po několika letech. Oblečené do podivného roucha a macerované ve víně bylo jeho tělo nalezeno pověšené na kříži ve vinici. Enzo se pouští do pátrání mezi místními vinaři, v podezření však jsou i další osoby, například kritikova dcera. Kromě toho, že se záhy po příjezdu někdo pokusí Enza zabít, se brzy objeví na scéně i druhá mrtvola, která případ ještě více zkomplikuje.
Autor Peter May stvořil svého hrdinu Enza do značné míry podle svého předobrazu. Stejně jako on hrával i Enzo zamlada v kapele, nosí vlasy svázané do copu, obléká se velmi neformálně a miluje dobré jídlo a pití. Ani jeden z nich neměl úspěšné první manželství, oba se rovněž přestěhovali ze Skotska do Francie. V Kritikovi zasadil May vyprávění do prosluněných vinic země galského kohouta, a jak už samo prostředí prozrazuje, neměli by posluchači čekat temnou atmosféru, jakou jsme poznali v jeho knihách z trilogie Lewis. Šestidílná série Akta Enzo se nese na lehčí a zábavnější notě, jde spíše o romány s detektivní zápletkou. May v nich líčí malebnost francouzské krajiny, vkládá do textu historické zajímavosti a barvitě popisuje život a práci vinařů. Mrtvoly naložené v lahodném moku pak slouží jako zpestření, nikoliv prostředek k vyvolání hrůzy a děsu. I přes trochu rozvláčný děj a menší porci akce však dokáže zaujmout tak, že deset hodin nahrávky zmizí stejně rychle, jako obsah prvotřídního gaillackého vína za příjemného letního večera.
 

Jako pohodové prázdninové čtení však funguje Kritik velmi dobře a totéž platí i o audioknize. Hlasem série se stal David Matásek, pro nějž to byla již třetí audiokniha u vydavatelství OneHotBook. Přestože ani v té první nijak netápal, v Kritikovi je jeho projev ještě jistější. Text má pevně pod kontrolou a obstojí nejen v popisech dramatických scén, ale i v obtížnějších delších souvětích. V rámci svých hlasových dispozic se mu daří ztvárňovat nejen jednotlivé postavy, ale i nálady a motivace jednotlivých mluvčích v dialozích. Skepse vůči amatérskému detektivovi, Enzův obdiv k ženám i jeho zápal pro vyšetřování, to vše v hlase Davida Matáska pod režijní taktovkou Michala Bureše jasně zaznívá. Vítanou drobností, která však významně zlepšuje orientaci v ději, jsou i znatelné pauzy, dělící jednotlivé pasáže kapitoly, které na sebe přímo nenavazují. Nezbytný hudební doprovod v sobě kombinuje lehké i temnější skladby, v nichž hrají prim nejen rozličné syntezátorové tóny, ale i lze zaslechnout i kytaru, akordeon či perkuse.

Známé rčení Ve víně je pravda se u Petera Maye poněkud změnilo na Ve víně je smrt. Lehkým humorem a milostnou zápletkou protkaný román Kritik přináší zajímavý vhled do vinařského života, okořeněný detektivní zápletkou a několika akčními situacemi. David Matásek se mezi francouzskými vignobles a chateaux pohybuje lehce a přesvědčivě a svým zápalem dokáže kus jedinečné atmosféry jižní Francie přenést i na posluchače.