Nekompletní čítanka

recenze, , 23.09.2014
Martínkova čítanka
Česká dětská audioknižní produkce má díky své dlouholeté historii velkou skupinu stále odrůstajících posluchačů. Ti, kteří v mládí poslouchali Karafiátovy Broučky z gramofonových desek, pouštěli svým potomkům v osmdesátých letech dobrodružné verneovky. Dnešní děti - vnukové těch broučkových, mají díky technologiím přístup nejen ke starším nahrávkám, ale dostává se jim také produkce zcela nová. A rozhodně nijak chudá. Neexistuje snad jediný audioknižní vydavatel, který by ve své nabídce neměl alespoň jeden dětský titul. Je to pochopitelné - nahrávky mluveného slova mohou zasadit do dětských oušek semínko, které opečováváno vzklíčí v zájem o audioknihy v dospělém věku.
Popron Music se může pochlubit hned několika zdařilými audioknihami určenými pro děti a mládež. Jako samostatnou řadu lze snad vnímat trojici CD natočených podle populárních a lety prověřených českých dětských knih. Po nahrávkách Honzíkovy cesty a O letadélku Káněti Bohumila Říhy nyní vychází Martínkova čítanka Eduarda Petišky. Společných prvků mají tyto tři tituly hned několik: tím viditelným je použití ilustrací Heleny Zmatlíkové, slyšitelným pak velmi vydařené obsazení.

Volba interpreta je, zvláště u nahrávek pro děti, patrně tím nejdůležitějším při přípravě audioknihy a zanedbání se může vymstít. Naštěstí se ale českým vydavatelům daří, přes občasná šlápnutí vedle, zachovávat slušnou úroveň dětské tvorby. Pro Popron Music to platí zcela jistě - obě zmíněné Říhovy knihy výborně načetl Václav Postránecký, novinkovou Martínkovu čítanku neméně skvěle odvyprávěla Naďa Konvalinková. Ta se postupem času přehrála z naivních květinek do rolí laskavých babiček a tak zvládla vyprávění o Martínkovi bez zaváhání a na výbornou.

Vzhledem k omezenému rozsahu dvou CD, byť naplněných až po okraj, musely být některé části knihy z nahrávky vypuštěny. I když nejde o nic zásadního - Martínkova čítanka je soubor samostatných textů - je škoda, že se vydavatel nerozhodl přidat ještě třetí disk. Kolekce by tak mohla vyjít kompletní.

Martínkova čítanka vyšla od svého prvního knižního vydání v roce 1971 už mnohokrát, nejčastěji spolu s Prvním a Druhým klubíčkem pohádek. Některé příběhy z ní vyšly dokonce i samostatně (a to už v padesátých letech) a tak lze předpokládat, že je dnes v některé ze svých podob součástí knihovniček v dětských pokojích. Jen čas ukáže, zda se její audioknižní podobě dostane podobné výsady. Díky výborné interpretaci, kvalitní nahrávce a poutavé grafické podobě k rozhodně má nakročeno.