Zpět

Něco mezi nebem a ledem

recenze, Tereza Špetlíková, 17.02.2018
Medvědín
Každý máme své sny, každý něco nebo někoho bezmezně milujeme. Někdy stavíme své momentální potřeby nad to, co je skutečně důležité. Dřív nebo později si většinou uvědomíme svou chybu, ale zdaleka ne vždy jsme ochotni ji přiznat.

Po řadě románů Fredrika Backmana, úspěšného autora nejčastěji tragikomických příběhů, přichází nedlouho po knižním vydání i audiopodoba jeho nejnovějšího počinu.
Medvědín je malým městem kdesi uprostřed lesů (pravděpodobně ve Švédsku, odkud autor pochází). Jako ta naše často žijí fotbalem, v případě Medvědína je tím, co všechny zajímá, hokej. Příběh, který popisuje život mnoha rozdílných lidí v maloměstě, je spíše dramatem. Komediálních prvků v porovnání s předchozími Backmanovými knihami (Muž jménem OveBabička pozdravuje a omlouvá seTady byla Britt-MarieCo by můj syn měl vědět o světě) výrazně ubylo, autor však o to více rozvíjí vztahové a osudové linky.

Interpretace Medvědína se zhostil velezkušený Pavel Soukup, jehož možná mladší posluchači audioknih ještě neměli tu čest slyšet. Do výkonu opravdového mistra v oboru mluveného slova se promítají letité zkušenosti s rozhlasovým herectvím i dabingem. A v případě Medvědína i citelný zápal pro věc a bezpochyby i jistá režie Michala Bureše. Medvědínem proplouvají velmi různorodé postavy, jejichž nálada a tedy i hlasový projev se v průběhu děje velmi výrazně mění. Úkolem interpreta tedy bylo obsáhnout nikoliv jen velké množství figur – od malých, zakřiknutých chlapců, přes pubertální děvčata a skalní fanoušky, až po početné spektrum matek, otců a výjimečných osobností z řad dospívajících hráčů, ale i jejich fatální proměny. Nemálo z nich také bylo postaveno před velké rozhodnutí s dalekosáhlými následky, a i tato váhaní bylo třeba správně hlasově vyjádřit. Se vším tím se Pavel Soukup popral bez jakýchkoliv obtíží a posluchač se díky němu v postavách i jejich momentálním psychickém rozpoložení dokonale orientuje.
 

Více než 18 hodinové audioknižní provedení Backmanova Medvědína podkresluje dramatická hudba tvořená mollovými akordy klavíru a výkřiky elektrické kytary za doprovodu rytmických tleskačů, navozující trochu ponurou atmosféru a slibující šokující narušení i překvapivá odhalení. Spolu s vynikajícím interpretačním výkonem tak skýtá posluchači jedinečný zážitek.