Zpátky na stromy... tedy k papíru

recenze, , 12.09.2019
Metoda Bullet Journal
Zadáte-li na sociálních sítí hashtag #BulletJournal nebo zkráceninu #BuJo, vpadnete rovnýma nohama do světa všech, kteří věří v sílu poznámek, plánování a (sebe)reflexe s využitím pera a papírového bloku.
Ryder Carroll kdysi před lety potřeboval vyřešit potíže s organizací a s vlastním soustředěním. Když mu žádný z existujících systémů nevyhovoval, vzal do rukou notes a pero a začal si utvářet vlastní. Měl být co nejjednodušší, ale stále natolik účinný, aby pojmul nejen orientaci v čase a událostech, ale aby poskytl i prostor pro evidenci úkolů, nápadů, dojmů a vůbec posloužil jako otisk života.

O princip svého systému pojmenovaného Bullet Journal se podělil a stalo se něco (pro něj) nečekaného. BuJo se začalo masově šířit. Lidé ho začali používat a na YouTube či Instagramu sdělují a ukazují, jak si BuJo přizpůsobili k obrazu svému. Ano, metoda má sice svá pravidla, ale jedním z nich je, že jste podstatní vy a vaše potřeby. BuJo se dá ohýbat, až je někdy obtížné určit, kde systém stále ještě zůstává daným systém a kde už jde jen o to, že si plánujeme nebo evidujeme úkoly a poznámky v notesu.

K pochopení metody Bullet Journal bohatě postačí jedno krátké video z oficiálních stránek Rydera Carrolla, proto překvapí, že autor napsal i knihu. O čem může být? Že by o honoráři, který skrze ni lze vytěžit? Ne, tak moc cyničtí nebudeme. Zvláště ne proto, že kniha Metoda Bullet Journal je vážně dobrá. Ačkoliv její pilíř tvoří BuJo, Carroll v ní s odzbrojující lehkostí ilustruje, proč je vůbec dobré zabývat se něčím jako plánováním, time managementem, poznámkami – a proč, podle něj, v tomto směru může papír pomoci mnohem více. A přestože má jít spíše o příručku k jedné konkrétní metodě, kniha poslouží i těm, kteří si teprve potřebují srovnat v hlavě priority a najít způsob, jak na to.

Zdvižené obočí si může vysloužit i zjištění, že knižní návod, jak evidovat poznámky a plány v notesu, někdo hodlá namluvit a vydat jakožto audioknihu. Jenže obavy zaženou nejen ony „teoretické“ kapitoly, ale i ta místa, v nichž Carroll skutečně navádí, jak na systém. Vydavatel sice poskytuje ke stažení PDF s ukázkami (a rozhodně byste si je měli při po poslechu prohlédnout), přesto popis metody i v načtení funguje překvapivě dobře.

Může za to velkou měrou samotný autor – podobně jako BuJo sází na přehlednost a jednoduchost, tak i on postupuje při formulaci myšlenek. Nebylo by ale úplně fér zásluhu nepřičíst i interpretovi. Audioknižní debutant Antonín Kala má za sebou nejen éru dětské herecké hvězdy, ale především dlouholetou zkušenost s moderováním. V porovnání s dalšími interprety, s nimiž vydavatelství Jan Melvil Publishing doposud spolupracovalo, nepatří sice mezi ty, jejichž hlas byste si hned oblíbili či zapamatovali, na druhou stranu je ale o poznání proškolenější než třeba Petr Theodor Pidrman (Hluboká práce), uvolněnější než Petr Hanák (Válka umění), ale i přirozenější a méně excentrický nežli Borek Kapitančik.

Poslech audioknihy Metoda Bullet Journal bez nucenosti nabídne důležitá vodítka k práci s časem. A i když nebudete mít v plánu přejít ze světa nul a jedniček k voňavým listům poznámkového sešitu, poskytne vám Metoda BuJo dost možností, jak se zastavit a projít sebereflexí.