Zpět

Naštvaný Viewegh se vrací

recenze, , 15.03.2013
Mráz přichází z Hradu
Jakub Horák byl překvapen, když po návratu z práce našel v obývacím pokoji sedět Michala Viewegha. Manželka mu už v předsíni šeptem prozradila, že spisovatel přišel asi před hodinou, vyděsil obě děti nechutnou imitací Miloše Zemana a jí samotné několikrát nabízel možnost vidět jeho velké ořezávátko.
“Teď tam sedí, pije třetí kafe a šťourá se párátkem v uchu,” vzlykala.
“Dobrý den, pane Vieweghu,” pokusil se Jakub Horák o úsměv. Ani on však nebyl přítomností jedné z nějvětších českých celebrit ve svém bytě nijak nadšený. Zachovával si od Vieweghova díla odstup už od poloviny devadesátých let a jeho poslední dva romány považoval za úděsné slátaniny. Spisovatel navíc prosytil celý pokoj slabým pachem moči.
“Mně teda moc dobrý nepřipadá,” vypískl Viewegh. “Dobrý byl byl, kdyby vás všechny chytráky recenzenty nahnali do dobytčáku a odvezli někam do lágru! To by byl dobrej den! Myslíte si, že jste sežrali všechnu moudrost světa? Koho zajímá, co si myslíte?! Mě lidi čtou! Já jsem někdo!” prskal.
“Pane Vieweghu, já vlastně žádný recenzent nejsem,” snažil se ho Jakub Horák uklidnit. “Tedy, jsem, ale zaměřuju se hlavně na audioknihy, jejich provedení, tedy především na formu. Hodnocení obsahu se snažím spíše vyhýbat.”
“Obsah! Forma! Hlky plky starýho námořníka!” zařval Viewegh. “To je přesně to o čem mluvím! Vy se v tom furt musíte nimrat! Co ta tvoje recenze na Mafii? Je nad slunce jasný, že se ti to nelíbilo! Si to napiš sám, chytráku!”
“Nechtěl jsem se vás nijak dotknout a mrzí mě, že vás moje recenze tak popudila. Vlastně jsem ani nečekal, že ji budete číst. Máte pravdu, že Mafie v Praze není můj šálek kávy...”
“Šálek kávy! Šálek kávy!” přerušil ho Viewegh.
“Jak říkám, snažil jsem se hlavně hodnotit audioknižní adaptaci a ne předlohu. Ostatně, teď bych měl napsat recenzi na Mráz přichází z Hradu a můžu vás ujistit, že...”
“Já tě můžu ujistit, mladej! O tom, že to napíšeš jak máš. O tom, že jestli tam bude jediný slovo, který se mně nebo Mirkovi nebude líbit, tak si to sakra odsereš!” Vieweghův hněv gradoval.
“Jakému Mirkovi?” nechápal Jakub Horák. Marně se snažil vzpomenout si na nějakého důležitého Mirka.
“Mýmu Mirkovi, proboha” křičel na něj spisovatel, vyskočil na židli a začal dupat nožičkama. “Mýmu Mirkovi, hňupe! Nečteš Blesk?”
“Pane Vieweghu, jestli jde jen o tohle, můžu se tentokrát zcela oprostit od hodnocení románu jako takového. Ostatně jsem ani neměl v úmyslu jakkoliv negativně se o něm vyjadřovat. Vše, co jsem napsal minule, pořád platí a to, že jste se rozhodl dát postavám reálná jména, nic nemění na tom, že jde o...” hledal slova. “Že jde stále o literární koláž.”
“Takže domluveno! Ani slovo proti mně, jinak jsi mrtvej muž. Mirek zná lidi, který ti dokážou zakroutit krkem, chytráku,” zvedl se spisovatel a sáhl po kožichu. Za minutu už byl slyšet jeho odjíždějící automobil a pak se bytem rozhostilo očišťující ticho.
“Viděls s kým odjížděl? To byl Mirek!” přiběhla žena z vedlejšího pokoje.
“Jakej Mirek, zas?”
“Jakej asi. Donutil přece!” řekla. “Nečteš Blesk?”

Mráz přichází z Hradu je volným pokračováním románu Mafie v Praze, který knižně vyšel koncem roku 2011. Audioknižní adaptace obou vydala Audioteka.cz a hlas jim propůjčil herec Jiří Dvořák. Obě audioknihy jsou distribuovány výhradně elektronickou cestou.

Posluchač, kterému se líbila Mafie v Praze, nejspíš ocení i její pokračování. Mráz přichází z Hradu je koncipován stejně, tedy jako politický thriller seskládaný z útržků reality, nadpisů bulvárních článků a záchvěvů spisovatelovy fantazie. Viewegh se při míchání těchto ingrediencí tentokrát obešel bez pomoci investigativního novináře Jaroslava Kmenty, přidal ale něco navíc -  rozhodl se přiřadit románovým postavám reálná jména. Nyní již nikdo nemůže být na pochybách, koho myslel tím sebestředným arogantním narcisem, když mu přisoudil funkci prezidenta republiky a jméno Václav Klaus. Škoda, že si podobnou troufalost nemohla dovolit i audioknižní adaptace - bylo by zajímavé, kdyby každou postavu četla její reálná předloha.

Po technické stránce je na tom audiokniha Mráz přichází z Hradu trochu hůře než předešlá Mafie. Samotná nahrávka je perfektní, méně dobře však dopadl střih záznamu. Vedle častých useknutých nádechů je možno několikrát slyšet opakované přečtení čísla kapitoly, příliš dlouhé odmlky i obracení listů. Nic, co by běžného posluchače mělo nějak dráždit, na druhou stranu ale také nic, co by se nedalo napravit, pokud by před vydáním proběhl nějaký poslední pozorný poslech.

I přes tyto nedostatky je audiokniha Mráz přichází z Hradu důstojnou adaptací své předlohy a své posluchače si jistě najde. A při komerčním potenciálu, jaký Vieweghovy knihy bezesporu mají, má, obdobně jako Mafie loni, našlápnuto stát se audioknižním bestsellerem roku.