Trhací blok jako audiokniha?

recenze, , 02.02.2021
Myšlenky za volantem
Interiér automobilu je prý velmi dobré místo k přemýšlení. Coby neřidič to sice nemohu potvrdit ani vyvrátit, ale pokud bych si za volantem uměl třídit myšlenky tak nápaditě jako Marek Eben, rád tomu budu věřit. Však se o tom v jeho Myšlenkách za volantem, které časopisecky vycházejí už od roku 2014, knižně je loni vydala Brána a audioknižně Témbr, můžete sami přesvědčit.
Ačkoli volant a automobily tvoří základní syžet celé sbírky, po několika úvodních ryze motoristických historkách se posluchač dočká i úvah o starostech všedního dne. Skoro sedmdesátka fejetonů se dotkne mnoha témat a není možné je zde všechny uvádět, proto jen namátkou: udílení cen, Velikonoce, problémy se zahrádkou, setkání s významnými osobnostmi… V průběhu let, kdy Ebenovy texty vycházejí, se samozřejmě některá událost opakuje, kupříkladu vánoční fejeton se ale jednou točí kolem cukroví, podruhé se zabývá balicím papírem. Nebo občas citlivá záležitost tykání a vykání – jednou autor vypráví o klasickém problému s oslovováním, jindy si všímá toho, když uživateli samovolně tyká technika. Ostatně obdiv a upřímný respekt k vymoženostem moderní doby je dalším výrazným podtématem knihy.

Režisérem nahrávky je Ebenův dlouholetý kolega z pražské Ypsilonky Jan Jiráň. Jistě i proto je autorská interpretace příjemně vybroušená a posluchač snadno získá pocit, že je s vypravěčem po celé tři hodiny v přátelském hovoru. Ačkoli se nejedná o čistokrevnou autobiografii, interpret nechá laskavě nahlédnout do svého nitra a nenásilně přiblíží svůj pohled na svět. Originální interpretace a typická intonace nejednou promění zdánlivě obyčejnou větu v podařený vtip. Často se tak stane, že se budete smát velmi nahlas, což je asi to nejlepší, co tak zvané „oddechové“ literatuře může stát.

Jelikož sbírka fejetonů končí relativně nedávnými texty z července 2020, poslední sloupky se zlehka dotýkají i života v době koronavirové. Právě na některých z nich lze sledovat, jak rychle mohou zestárnout. Zatímco minigroteska o praktické stránce nakupování, když může být nablízku vir, si nejspíše udrží svou platnost i po letech, úvaha o „promořování“ má už v době recenzování ten největší tah na branku za sebou. To pochopitelně není chyba autora, ale spíše důsledek bleskurychlé změny kolem nás. Ačkoli kdoví, třeba i ona bude někdy sloužit jako svědectví toho, co jsme v tom prapodivném roce 2020 zažívali. Zbytku textů se díky univerzálnosti jednotlivých témat zub času elegantně vyhnul.

Myšlenky za volantem možná budou jedním z titulů, které budete chtít vlastnit jak ve zvukové, tak papírové podobě. Fyzická knížka má totiž formu kroužkového bloku a sám Marek Eben
v rozhovorech nabádá k tomu, aby čtenáři každý špatný fejeton vytrhli. To u audioverze není dost dobře možné, ale proč také? Vždyť navíc nabízí nejen autorskou interpretaci, ale i autorskou hudbu s typickým „ebenovským“ zvukem.