Dobrodružné putování vesmírem

recenze, Karel Giebisch, 23.11.2014
Na kometě
Byl obyčejný slunný den. Připravoval se souboj mezi kapitánem Servadacem a knížetem Timaševem. Náhle se však ozvala hlasitá rána, která v jediném okamžiku zvrátila celý běh událostí. Země se srazila s kometou, která odtrhla část planety a spolu s ní odnesla do vesmíru i obyvatele různých národností. Na kometě, putující vesmírem, se ocitají kapitán Servadac, kníže Timašev, kupec Izák a řada dalších. Všichni tito obyvatelé komety, která získala jméno Galia, se nakonec sejdou a společným úsilím dosáhnou zdárných výsledků.
Příběh Na kometě napsal spisovatel Jules Verne, který je považován za zakladatele vědecko-fantastické literatury. Ve svých dílech nejednou předpověděl pozdější technické objevy - velkorážní dělo, videofon, skafandr, tank či vrtulník. Jeho romány, jako je Cesta kolem světa za osmdesát dní, Tajuplný ostrov, Dvacet tisíc mil pod mořem, Vynález zkázy nebo například Ocelové město jsou i v dnešní době nejčtenějšími v žánru dobrodružné literatury a stále oslovují především mladé čtenáře.

Román Na kometě byl uveden v roce 1877 jako součást cyklu Podivuhodné cesty. V češtině vyšel v poprvé roce 1882 pod názvem Světem slunečním, o čtrnáct let později už s titulem Na kometě. V roce 1970 se dočkal slavného filmového zpracování režiséra Karla Zemana. Ten, stejně jako u svých předchozích adaptací Verneových románů Vynález zkázy a Ukradená vzducholoď, dokázal osobitě kombinovat hraný film s animovaným.

Audioknižní posluchače bude ale více zajímat, že román Na kometě byl v roce 2011 adaptován do podoby rozhlasové dramatizace v režii Dimitrije Dudíka. Tu nyní vydává Radioservis na CD.

Obsazení bylo zvoleno velmi pečlivě a všichni účinkující hrají své role dokonale přesvědčivě. Viktor Preiss je coby Servadac rozhodný a z jeho vystupování je znát, že je to opravdovým kapitánem, který umí velet. Jeho sluha Ben v podání Oty Jiráka je pánovi plně oddaný. Kupce Izáka, který v žádné situaci nezapomíná na své povolání, dostal na starost Arnošt Goldflam a svým výkonem prokazuje všem prodavačům a kupcům čest. Angeliku, slečnu s kozou Mařou, hraje půvabná Lucie Černíková a mladíka Pabla Martin Písařík. Pravého astronoma, který se nikdy nevzdá, má v malíčku Josef Somr. Dva muže z Británie, šachisty oddané královně, ztvárňují Petr Čtvrtníček a Josef Polášek. Vypravěčem příběhu je Jan Rosák, jeho výkon se ale omezuje na pouhé oznámení změny děje.

Celá dramatizace je doplněna o vhodně vybrané zvukové efekty a hudební doprovod z dílny Krištofa Marka. Díky výbornému hereckému obsazení, hudbě a zvuku je posluchač dokonale vtažen do děje, jakoby vše prožíval spolu s hrdiny příběhu. Všem, kteří se na dramatizaci podíleli, se podařilo vytvořit parádní dílo, které stojí rozhodně za poslech. Přijměte jejich pozvání a nechte se vtáhnout do děje nezapomenutelného dobrodružství při putování vesmírem.