Příslib návratu dobré rozhlasové detektivky

recenze, , 20.01.2014
Nemesis
Během šesti květnových a červnových nedělí roku 2013 měli posluchači stanice Vltava příležitost vyslechnout v premiéře detektivní seriál podle románu Nemesis z pera Joa Nesbøho. Nejsem velkým příznivcem týdenního dávkování napínavého seriálu, kde je každý detail podstatný. Proto jsem přivítal vydání této dramatizace na jednom CD ve formátu mp3. CD vydalo koncem roku nakladatelství OneHotBook ve spolupráci s Radioservisem. Již z rozhlasového poslechu bylo zřejmé, že se jedná o ambiciózní projekt, což dokládá i první cena v kategorii Rozhlasová hra na festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio 2013. Navíc jde o zdařilý návrat k detektivním seriálům, které Rozhlas hojně natáčel v devadesátých letech.
Stručně k ději: v centru norského Osla dojde k bankovní loupeži. Je dokonale naplánovaná a precizně provedená. Časový limit, který dostává vedoucí bankovní pobočky k naplnění kabely bankovkami, je překročen, jedna ze zaměstnankyň je zavražděna a lupič beze stopy mizí. K vyšetřování se dostává Harry Hole, jeden z nejlepších kriminalistů v Oslu, avšak s neuspořádaným osobním životem a se sklonem k alkoholismu. Sekunduje mu schopná policistka Beáta Lonnová. Téměř ve stejnou dobu je ve svém bytě nalezena mrtvá mladá žena, Harryho dávná láska, u níž byl Harry v inkriminovaný den shodou okolností na večeři. Ač vše zprvu nasvědčuje, že jde o sebevraždu, je ve hře i varianta vraždy a Harry je hlavním podezřelým. Jenže ten si na události tohoto večera vůbec nevzpomíná. A kolotoč událostí se rozbíhá...

Celý realizační tým, režisér Aleš Vrzák, mistři zvuku Ladislav Železný a Radek Veselý, autor dramatizace Vít Vencl, autor hudby Marko Ivanović a konečně přes padesát herců, ti všichni vdechli seriálu úžasnou atmosféru, plnou akce a napětí. Pětihodinová nahrávka nedá posluchači ani na chvilku vydechnout. Díky ostrým střihům má seriál potřebný spád. Natáčení scén v exteriérech dodává nahrávce ráz věrohodnosti a spolu s hudbou děj dokresluje tak, jako bychom sledovali film.

Děj se může na první poslech zdát silně překombinovaný, i počet postav může vzbudit obavy, že se budeme v ději ztrácet, ale naštěstí tomu tak není. Byť je děj oproti knize silně zredukován, drží pohromadě, hlasy herců jsou výrazné, zmatek v uších by tudíž vyvolávat neměly. Igor Bareš pojímá hlavního vyšetřovatele Holeho jako člověka na jedné straně zmítaného alkoholismem a poznamenaného životními ranami, ale na straně druhé jako člověka tvrdošíjného, který musí případy vyřešit, i kdyby měl padnout. Beáta Magdaleny Borové navenek působí jako suverénní analytička videozáznamů, ale její vnitřní zranitelnost ucho posluchače jistě postřehne. Uvězněný zločinec tahající za nitky vyznívá v pojetí Oldřicha Kaisera jako protřelý lišák, vedený životní zkušeností a ďábelskou posedlostí se všemi posouvat jako s figurkami na pomyslné šachovnici. Za zmínku stojí i šéf oddělení loupežných přepadení v podání Jana Vondráčka. Ten postavu pojímá jako úlisného kariéristu a často nechtěného kašpara.

Je potěšující, že vedle dalších rozhlasových matadorů, jakými jsou Dana Černá, Lukáš Hlavica, Oldřich Vlach či Kamil Halbich, můžeme slyšet hlasy, které tak často v rozhlase neslýcháme (David Matásek, Dana Batulková, Matouš Ruml, Lenka Vlasáková atd.) Nemesis je ve všech směrech výborně odvedená práce a všem příznivcům rozhlasových detektivek ji vřele doporučuji.