Smrt ve větvích

recenze, , 18.10.2017
Nesmírný
Kodaňské policejní oddělení Q je jednoho dubnového rána velmi dramaticky zataženo do vyšetřování případu úmrtí mladé dívky, nalezené před sedmnácti lety v koruně stromu. Telefonickou žádost bornholmského kolegy o pomoc v tomto případu sice komisař Carl Mørck nejprve kategoricky zavrhl, ale vzápětí se dozvěděl, že volající policista spáchal nedlouho po jeho odmítnutí sebevraždu. Carlovi tak nezbylo nic jiného než se na ostrov Bornholm vydat a zjistit, jaké drama se tu před lety odehrálo. Znovuotevření případu se však nelíbí lidem, kteří se domnívali, že byly jejich staré hříchy promlčeny a rozhodně si nepřejí oživovat stíny minulosti.
Díky autoru Jussi Adlerovi-Olsenovi a jeho románu Nesmírný se už pošesté podíváme na kloub jednomu z odložených případů, které přistály na stole ve sklepní kanceláři oddělení Q. Pragmatického komisaře Mørcka v něm čeká hned několik nepříjemností. Kromě toho, že jej vyšetřování zavede do pro něj naprosto cizího okruhu okultismu a sekt, dojde i na tvrdou konfrontaci s jeho vlastní rodinou. Závažné zkoušky však čekají i na jeho kolegy. I díky nim se opět poodhalí rouška tajemství, zakrývající minulost asistenta Asada i sekretářky Rose.

Předchozí díl série, nazvaný Marco, mnozí fanoušci zkritizovali. Autor se v něm méně soustředil na hlavní hrdiny, což se v Nesmírném rozhodl napravit. Příběh se tak od začátku více koncentruje na vyšetřovací tým. Nechybí ale ani tradiční flashbacky, které se však tentokrát nevracejí hluboko až do doby zločinu, nýbrž jen o několik měsíců zpět. Díky tomu, že se dějové linie odehrávají téměř paralelně vedle sebe a děj se posouvá rychleji vpřed.

Stejně jako se dílu Jussiho Adlera-Olsena oproti jiným severským řadám podařilo vyhnout kvalitativním výkyvům, udrželo si konzistentní úroveň i nadprůměrné zvukové zpracování. Interpret Igor Bareš jakoby se při čtení sám stával Carlem Mørckem se všemi jeho náladami, rozmary a vrtochy. Svým nezaměnitelným melodickým hlasem dokáže obsáhnout celou širokou škálu situací, které mu košatý děj nabízí, takže se posluchač ani na chvíli nenudí. Vytrhnout se ze světa oddělení Q jde velmi obtížně, protože jak příběh, tak hlas interpreta jsou vysoce návykovými látkami. K tomuto dojmu přispívá i u seveřanů zcela netypická porce nadhledu a vtipu, kterou dokáže ve svém vyprávění Igor Bareš tak přesně vystihnout. Zejména první polovina Nesmírného je doslova prošpikována humornými narážkami a špičkováním se mezi hlavními hrdiny. A to i přes to, že některé hlášky neunikly škrtům, zkracující původní text do kompaktnější podoby.

A právě sem míří snad jediná výtka. Problematikou, o níž se příliš nemluví, je krácení předloh. Byť v tomto směru nepanuje jednotný názor, zůstává nezpochybnitelné, že takovými úpravami přichází posluchač o část původního díla. Pokud jsou z textu vyškrtány pouze dovětky, které může interpret vyjádřit prací s hlasem, lze tento fakt přehlédnout snadno. Obtížněji to jde, jsou-li škrty razantnější. Nesmírný je tak sice v tištěné podobě o více než třicet stran delší než jeden z předchozích dílů, Složka 64, paradoxně však jako audiokniha vyšel ze srovnání s o více než tři hodiny kratší stopáží. Polemika na téma, co jsou škrty ospravedlnitelné dramaturgickým záměrem, by ale byla nad rámec této recenze.

Nová audiokniha Nesmírný přináší napětí, akci, nečekané zvraty a v duchu klasických detektivek předkládá fakta, podle nichž může případ vyřešit i sám bystrý posluchač. Výjimečně pestrý hudební doprovod doplňuje vynikající interpretaci Igora Bareše. Škoda jen, že mu pro načtení nebylo ponecháno více stránek z původní předlohy.