Pozor při cestě temným lesem! Přilétá Netopýr!

recenze, , 16.12.2013
Netopýr
Vydavatelství OneHotBook přináší audioknihu Netopýr. Jedna se o první krimi román norského autora Joa Nesbøho, ve kterém uvádí na scénu svého „velkého detektiva“ Harryho Holea. Tento policejní vyšetřovatel bojuje nejen se zločinem ale také s démonem alkoholu. Při vyšetřování využívá i poněkud neortodoxní metody.
A román Netopýr uvádí hlavního hrdinu stejně neotřele. Děj se totiž odehrává nikoliv v domovském Norsku, ale na druhé straně světa - v Austrálii. Aby se v první knize série seznámili čtenáři s hlavním hrdinou vytrženým ze svého domovského prostředí, to nebývá zvykem. Jo Nesbø ale hraje podle vlastních pravidel, stejně jako jeho hrdina.

V úvodu knihy se dozvídáme, že v Sydney bylo nalezeno tělo brutálně zavražděné Norky, která doma patřila mezi celebrity. Tento fakt je jedním z důvodů, proč norská policie na místo vyslala schopného policistu Holea. Hlavním účelem jeho pobytu je ale jistá forma dovolené, protože se Harry musí vzpamatovat z tragédie, kterou před časem zavinil. Metaforou příběhu je vyšetřování zločinu jako spletitá pouť temným lesem, kde člověk snadno sejde ze správné cesty a snaží se ji opět najít. Jako temný přízrak se navíc kdesi za zády vznáší démon v podobě Netopýra. Harry to nemá ani v první knize lehké...

S Joem Nesbøm se mohli čeští posluchači poprvé setkat v šestidílné dramatizaci vysílané na vlnách Českého rozhlasu Vltava. Příběh Nemesis krátce na to vyšel digitálně a také na CD. Netopýr za ním přilétá v těsném závěsu, ovšem jako audiokniha načtená jediným hercem. Zatímco rozhlasový režisér Aleš Vrzák obsadil v Nemesis do role Harryho Holea Igora Bareše, Netopýra interpretuje Hynek Čermák. K drsnému ději knihy jeho hrubší hlas perfektně pasuje a posluchač se nebude ani chvíli nudit.

Deset hodin trvající audiokniha plyne svižným tempem, autor skládá jednotlivé dílky skládačky přesně do sebe a každá kapitola má svůj význam. Dlouhých pasáží, které děj nikam neposunují a posluchače spíše nudí, se není třeba bát. Pozdější Nesbøho práce jsou dost spletité a není snadné vyznat se v množství falešných stop a přesahů z dřívějších knih série. To u Netopýra neplatí - jedná se o startovní příběh, přímočaře napsaný thriller bez zbytečných odboček.

Pokud chcete během dlouhých zimních večerů pocítit trochu napětí, zkuste tuto netypickou "australskou" severskou detektivku. Netopýr z legend domorodých Austrálců za poslech určitě stojí.