Nikdy nevěř sousedovi, který se schovává za vysokou zdí

recenze, , 25.05.2020
Dům doktora Fišera
Recenzování knih současných českých autorů píšících pro děti běžně nevyhledávám. Při hodnocení kvalit mluveného slova se posouzení literární předlohy nevyhnete a já bych se nerada pasovala do role literárního kritika, když sama pro dětské publikum tvořím. U knihy Dům doktora Fišera jsem ale zábrany překonala. Na audioverzi knihy Petry Braunové jsem byla totiž velmi zvědavá.
Tři roky starý knižní titul hodnotili velmi kladně v soutěži „Dětský knihomol: Suk – čteme všichni“ nejen knihovníci z Klubu dětských knihoven, ale především samy děti. V anketě o nejoblíbenější knihu pro děti a mládež vydanou v daném roce dokonce Dům doktora Fišera předběhl v popularitě i další díl ze série Deník malého Poseroutky a obsadil první místo.

V čem tkví přitažlivost příběhu dvanáctiletého Petra, který pátrá po tajemstvích doktora Fišera, podivného a odtažitého souseda přemísťujícího se výhradně vrtulníkem? Text nešustí papírem a čtenáři ocení, že spisovatelka svět současných dětí dobře zná. Ví, co prožívají, jak se baví a co je pro ně v tomto věku důležité. Překvapivá je i jemná hra s žánry. Fantazíruje hlavní hrdina nebo jsme se ocitli ve sci-fi příběhu? Chvílemi má vyprávění dokonce náběh k hororu či psychothrilleru a dospělý si bezděky vzpomene na řadu klasických děl o klonování lidí, která pod povrchem probublávají.

Smyslem literatury pro děti je uvést další generaci do světa příběhů, živit jejich fantazii, rozpínat jejich mysl. Proto je naprosto v pořádku, že se autoři odkazují k tématům již zpracovaným a přizpůsobují je do podoby pro dětské čtenáře přijatelné a uchopitelné. Přesto si nebudete do poslední chvíle jisti, kam Petra Braunová vyprávění dovede, na jak vypjaté zakončení si troufne. Díky nahrávce máte nyní možnost užít si společně s dětmi líčení podivuhodných událostí, kterých byl chlapec Petr svědkem, třeba při cestě autem nebo pletí záhonku s jahodami. Pětihodinová stopáž umožňuje poslechnout si příběh třeba jen na třikrát a pak si o něm povídat, protože ani pro dospělé není snadné přijmout jeho vyústění.

Text byl svěřen herci Kryštofu Hádkovi, jehož mladistvý hlas se hodí k dětskému vypravěči i dětským rozhovorům, při ztvárnění promluv dospělých postav už však trochu drhne. Zesiluje se tím konflikt mezi světem dospělých a dětí, jejich odlišné vidění reality i vzájemné mlžení, které se příběhem line od první do poslední stránky. Holky a kluci se rozhodně se vším svým rodičům a učitelům nesvěřují. Dospělí zase filtrují, co řeknou dětem, zvažují, jak moc k nim budou otevření a upřímní.

Audiokniha Dům doktora Fišera z produkce Nakladatelství Albatros ubíhá ve svižném tempu rámovaná hudbou navozující atmosféru televizního seriálu pro mládež. Ideální tip pro kluky a holky, kteří se knihám zatím brání, a tak netuší, o co přicházejí. Napětí, dobrodružství i špetka hrůzy má úplně jiné odstíny, když je prožívají spolu se sympatickým hlavním hrdinou, který se s nimi dělí o každou myšlenku.