Hledání pravdy o zkáze letu TWA 800

recenze, , 12.12.2016
Noční pád
Mladá dvojice si jednoho večera roku 1996 rozhodne na newyorské pláži natočit své tajné milostné dostaveníčko. Ani jeden z nich v té chvíli netuší, že videokamera spolu s jejich hrátkami zaznamenává i osudné okamžiky letu TWA 800. Cestovní letoun má vykonat pravidelnou cestu z New Yorku do Říma, ale krátce po startu se po mohutné explozi jeho trosky zřítí do Atlantiku. Vyděšená dvojice po tomto zážitku z místa ve spěchu prchá a spolu s ní mizí beze stopy i kamera s videozáznamem. Ten by jako jediný existující důkaz mohl osudové chvíle těsně před katastrofou osvětlit.
Po pěti letech od události se k nelibosti pozůstalých a veřejnosti úřady usnesly, že let TWA 800 explodoval v důsledku jiskry v palivové nádrži. Očití svědkové a zastánci konspiračních teorií však mají jasno. Letadlo bylo sestřeleno a vyšetřovatelé tuto skutečnost zatajili. John Corey a Kate Mayfieldová z elitní protiteroristické jednotky se však rozhodnou, že se s oficiálním závěrem nespokojí, a pokusí se i přes značné riziko objasnit, co se onoho večera na nebi skutečně odehrálo. Pomoci by jim mohla údajná amatérská nahrávka z pláže, ovšem zdá se, že žádný takový záznam oficiálně neexistuje.

Americký spisovatel Nelson DeMille píše zejména akční příběhy, často se špionážní tematikou. Nejinak tomu je i v případě Nočního pádu, třetím příběhu ze série románů o agentu FBI Johnu Coreyovi. Ačkoliv kniha spatřila v originále světlo světa již v roce 2004, zvuková adaptace vznikla teprve letos zásluhou Radioservisu. Na rozdíl od ostatních titulů tohoto vydavatele, u nějž většinou vycházejí již dříve odvysílané rozhlasové nahrávky, přichází Noční pád rovnou jako audiokniha a posluchači jej tedy zatím v éteru neměli možnost slyšet. Příznivce napětí se tato detektivka snaží oslovit nejen chytře vystavěným dějem, založeným na základě skutečných událostí, ale zejména výjimečným zvukovým zpracováním. Michal Bureš, který režijně zodpovídal za výslednou podobu četby, totiž angažoval hned tři oblíbené interprety: Igora Bareše, Danu Černou a Jaroslava Plesla. Je totiž velkým propagátorem zvláštní kategorie mluveného slova, někdy trochu matoucím způsobem označované jako dramatizovaná četba. Noční pád sice téměř nedoprovázejí žádné ruchy, které v klasických dramatizovaných četbách podbarvují hlas interpreta, zato však šikovnou úpravou předlohy došlo k rozdělení textu pro tři hlasy. Tahounem nahrávky je ostřílený herec Igor Bareš, který spolu s partem vypravěče a hlavního hrdiny v jedné osobě čte největší část textu. V roli Coreyho partnerky promlouvá k uším posluchačů hlas Dany Černé, zatímco na Jaroslava Plesla zbyla většina ostatních postav, které vedou s dvojicí vyšetřovatelů dialogy.

A právě na bravurně zvládnuté vícehlasé interpretaci je četba románu postavena. Na rozdíl od některých jiných pokusů, kdy se hlasy interpretů spolu střetnou jen zřídkakdy, dochází tady k interakci často a velmi přirozeně. Ze způsobu, jak na sebe zejména představitelé hlavní vyšetřovatelské dvojice reagují, je znát, že snahou režiséra bylo přiblížit se co nejvíce plnohodnotné dramatizaci. Například potěší, že posluchač slyší, jak se Dana Černá nadechuje k rychlé odpovědi, zatímco Igor Bareš ještě dokončuje svou otázku. Také Jaroslav Plesl pod vedením Michala Bureše ukazuje, že mu nedělá problém zvládnout velmi různorodý zástup vedlejších postav a dokonce jim vtisknout i vítanou osobitost. I když se zde také najdou momenty, kdy Igor Bareš ztvárňuje v rozhovoru jak postavu hlavního hrdiny, tak důležité svědkyně, neubírá to nic na posluchačském zážitku, protože hlasově umí obě role odlišit.

Navíc, jako u každé správné audioknihy, nesmí jako třešnička na pomyslném dortu chybět ani hudební doprovod, který zde svými nápaditými melodiemi dotváří atmosféru plnou tajemství a nezodpovězených otázek, ke kterým musejí Corey a Mayfieldová hledat ty správné odpovědi.

Noční pád, ačkoliv je trochu vytržený z kontextu řady volně na sebe navazujících románů, rozhodně stojí za poslech. Autorovi se po celou dobu daří udržovat posluchačovu pozornost tím, že kousek po kousku odhaluje temné pozadí a možný průběh událostí, které se ve skutečném světě neblaze zapsaly do povědomí americké veřejnosti. DeMille až téměř do konce šikovně balancuje na tenké linii mezi fabulací a ověřitelnými fakty, přičemž vše završuje dost překvapivým a neotřelým závěrem. Ruku v ruce s čtivou předlohou pak jde i výjimečně podařené dynamické zpracování audioknihy, které by mohlo svou svěžestí nejen přilákat množství posluchačů, ale možná i nadchnout další vydavatele pro podobně rozsáhlé dramatizování předlohy.