Káněti to létá pořád skvěle

recenze, , 12.05.2014
O letadélku Káněti
Po Honzíkově cestě, kterou vydal v roce 2011, povolal Popron Music znovu osvědčenou sestavu Říha - Zmatlíková - Postránecký a připravil audioknihu O letadélku Káněti. Dětská klasika, která poprvé vyšla před více než půl stoletím, může nyní oslovit posluchače nepoznamenané knižní předlohou. Zda se jí to podaří, ukáže čas, ale všechny předpoklady k tomu má. Říhův text neztratil nic z atmosféry jakoby nikdy nekončících prázdnin a i když se dnešní děti potkávají s jinými věcmi, chovají se jinak a jejich vztah k dospělým také není jako před padesáti lety, kouzlo dobrodružství stále ještě zabírá.
Přestože audiokniha obecně není vizuálním médiem, dostávají v případě Letadélka prostor i jedinečné ilustrace Heleny Zmatlíkové. Ivana Kocmanová, která připravila grafickou podobu audioknihy, odvedla velmi dobrou práci, když dokázala použít původní ilustrace se samozřejmostí a vkusem. Jsou na přední i zadní straně obalu, uvnitř bookletu a minimalisticky i na dvou discích, které krabička obsahuje.

Pokud se i přesto mohou posluchači cítit o vizuální složku knihy ochuzeni, pak rozhodně dostanou navíc to hlavní, co audioknihy nabízejí - totiž hereckou interpretaci. Té se ujal, stejně jako u Honzíkovy cesty, pan Václav Postránecký, za což nelze než vyslovit vydavateli vroucí poděkování. Postráneckého projev je neuvěřitelně energický a procítěný. Všechny postavy jsou podány velmi expresivně, přesto v jejich interpretaci Postránecký nesklouzává ke karikování. Sedmdesátiletý herec s uličnickýma očima tak dnešním dětem dvě a půl hodiny vypráví příhody malého Vojty, Anežky, Pepíčka Slámy a jejich psa Kocijánka a nezní to trapně, nenudí to a baví to.

Jistě také díky spádu, který poměrně dlouhý příběh má. Toho bylo dosaženo rozdělením do krátkých vyprávění uvedených stručným podnadpisem, vysvětlujícím co se v každé kapitole stane. Tento princip, populární už v době šestákových románů a využívaný například i v dnešních televizních seriálech (v tomto dílu uvidíte), dokáže čtenáře napnout i motivovat k další četbě. Stejné dělení zůstalo i v audioknize a tak vám oněch dvaadvacet zhruba sedmiminutových kapitol uteče velmi rychle.

Jestliže v této části recenze očekáváte nějaké to ale, nějaký háček nebo nějaké mouchy, musím vás zklamat. Audikniha O letadélku Káněti je kvalitativně vyrovnaná a ve všech aspektech stojí na velmi dobré úrovni. Platí to i pro hudební složku, která sice pochází ze zvukové databanky, k příběhu se však dobře hodí a i přes to, že není striktně dobová (proč taky), skvěle podtrhuje jeho letní atmosféru.

Audioknihu O letadélku Káněti lze jednoznačně doporučit a to nejen dětem. Jistě i některý z dospělých rád vzpomene na léta strávená ve školní lavici, kdy Letadélko patřilo mezi tu oblíbenější povinnou školní četbu. Ať se mu daří i v roce 2014.