Bystrouščino léčení

recenze, , 16.10.2018
Paní Láryfáry
Stává se, že se na audioknižní trh občas vrátí tituly, které byly vydány už dříve v jiné interpretaci. To nyní potkalo i příběhy o paní Láryfáry, která dokáže dětské nezbedy vyléčit z vážných nemocí, jako je čurbesajda, lakomice, hádavka a mlátilka či ještěchvilkýna. První díl pohádkové série Betty MacDonaldové vychází nyní nově u vydavatelství Tympanum.
Poprvé s Paní Láryfáry přišly v roce 2012 Levné knihy. Tehdy ale ještě nebyl na trhu tolik rozšířen formát mp3 a tak se na čtyřech audio CD objevil jen značně úzký výběr kapitol. Jednotlivé nosiče nesly názvy podle knih, ovšem epizody s tištěnou předlohou nesouhlasily. Betty MacDonaldová jednotlivé části většinou rozdělila podle určitých metod léčení, audioknižní zpracování však spisovatelku vůbec nerespektovalo a kupříkladu v dílu, který je věnován zvířatům, se objevily příhody s kouzly. Bohužel ani interpretace Libuše Šafránkové v režii Hany Kofránkové příliš pozitivní zážitek z poslechu nepřinesla. Šafránková se sice velmi snažila předat vyprávění poutavou formou, její podání ovšem připomínalo pouze maminku, která čte dětem před spaním. Projevu nejvíce ublížila absence autorčina ironického humoru a nedostatek šibalského nadhledu.

Právě z těchto důvodů je jistě chvályhodné, že se vydavatelství Tympanum letos pustilo do série znovu. Mohlo sice použít nezdařilé nahrávky Macanovy knihovny a připojit je ke své edici Načteno, naštěstí si ale vybralo nákladnější variantu a nechalo kompletní úvodní knihu vzniknout v profesionálních podmínkách. Tvůrčí tým byl poslán do studia Wariete, které v českých poměrech patří k jednomu z nejlépe odhlučněného a znějícího prostoru pro mluvené slovo.  Realizace se ujala herečka Dana Syslová pod režijním vedením Luboše Koníře, o hudbu se postaral Mario Buzzi.

Poslední jmenovaný při skládání muziky myslel na mladšího posluchače. Disharmonické skladby, v nichž se ozývá falešné pískání či foukací harmonika, nejenže navozují atmosféru rozpustilých onemocnění, ale jsou i různě dlouhé. Delší melodie oddělují od sebe kapitoly, ty jsou rozděleny do několika stop ukončených kratšími motivy. Porcování není nahodilé; člení příběhy na logicky uzavřené celky tak, aby mohl být poslech nenásilně přerušen.

Danu Syslovou audioknižní vydavatelé zatím téměř neoslovují, což je škoda. Syslová má bohaté rozhlasové zkušenosti a její talent je i v rádiu v posledních letech značně nevyužit. Její klidný sympatický hlas vzbuzuje v příbězích přirozenou autoritu, ve větách dokáže během vteřiny vyhmátnout sebemenší detail a změnit v situacích náladu, pohrává si s každým slovem, aby jednou vynikl vtip, podruhé vztek, jindy třeba zavýsknutí. Titulní postavu ztvárňuje coby vznešenou dobrosrdečnou ženu, které děti okamžitě věří a oblíbí si ji. Mottem paní Láryfáry je udělat z práce legraci a Dana Syslová tuto podmínku při natáčení splňuje. Poslech je zábavný, živý a dynamicky vyvážený. Dialogy mezi rodiči a dětmi jsou nepředstírané, telefonní hovory nesou naději i zklamání, proměna z příčin neduhů k použitým medikamentům je plynulá a udržuje posluchače v pozoru.

Pokud by vás recenze o kvalitách nahrávky nepřesvědčila, třeba vám v rozhodování pomůže skutečnost, že v audioknižní anketě Bystrouška, v níž samy děti oceňovaly pro ně určené tituly, zvítězila Paní Láryfáry z vydavatelství Tympanum v kategorii 4-6 let. Při vyhlašování cen zástupce vydavatelství Tympanum prozradil, že se chystá další pokračování. Máme se tedy jistě na co těšit.