Dvojnásobná vražda ze staré školy

recenze, , 10.07.2018
Paní z šedivého domu
Před rokem byla nalezena mrtvá dcera filmového producenta Cohena, majitele starobylého anglického panství. Smutná událost je všemi považována za sebevraždu až do chvíle, než na panské sídlo přichází místní rybář s prohlášením, že smrt dívky nebyla dobrovolná, ale že šlo o úkladný zločin. Vzápětí je sám nalezen zavražděný. Na místo činu přijíždí slavný inspektor T. B. Corn se svým pomocníkem Hogathem, aby přišli na kloub oběma záhadným úmrtím.
Až do Anglie na samém konci třicátých let zavede posluchače audioknižní verze románu Paní z šedivého domu. Eduard Fiker se v něm pustil do detektivky ve stylu britských meziválečných vzorů, jakým byl například Edgar Wallace. Nechybí proto klasické venkovské prostředí s typickými vesnickými obyvateli, s nímž kontrastuje bohaté panské sídlo se svým moderním majitelem, filmovým producentem. Příběh samotný se před posluchačem odvíjí pomalu a do celkového obrazu se události skládají po malých dílcích. Inspektor Corn se svým věrným pobočníkem prověřují krok za krokem každou stopu a odhalují nesrovnalosti ve výpovědích, aniž by při tom docházelo k dalším dramatickým událostem. Zásadní dějové zvraty přicházejí až v samotném závěru knihy při odhalení skutečného provedení obou zločinů. I když finální rozuzlení a motivy pachatele by takové Agathě Christie u čtenářů nejspíš neprošly, dá říct, že Paní z šedivého domu stojí za poslech.

Velkou předností je totiž samotné zpracování audioknihy z dílny Tebenasu, a to zejména díky hlasu vypravěče Václava Knopa. Ten byl sám sobě zároveň i režisérem, a i když sloučení herecké a režisérské funkce nekončí vždy podařeně, tentokrát je tomu jinak. Václav Knop totiž patří v tom nejlepším slova smyslu ke staré herecké škole, odchované rozhlasem, která to s mikrofonem prostě umí. Text mu naštěstí umožnil pohrát si s charaktery jednotlivých postav, což nejvíce vyniká při konverzaci ústřední vyšetřovatelské dvojice. Jejich slovní výměny jsou jiskřivé a prošpikované typicky suchým anglickým humorem. Některé hlášky jsou dodnes skvělé a v podání Václava Knopa vykouzlí i po letech od svého zrodu úsměv na tváři. Hercův projev navíc zní stále mladistvě a energicky, takže celá délka nahrávky rychle a příjemně uplyne.

Vedle hudebního doprovodu, který tentokrát zahrnuje především klavírní melodie, si pozornost zaslouží především hezky graficky zpracovaný titulní obrázek audioknihy, který nezapře inspiraci v krásných knižních obálkách a plakátech z první republiky. Také samotný zvuk nahrávky je čistý a bez chybičky.

Kdysi populární klasické české detektivky pomalu ale jistě upadají v zapomenutí, vytlačeny z pultů knihkupectví moderními následovníky plnými akce, napětí a často i krutosti. Díky vydavatelství Tebenas se ale mohou připomenout i dnešním posluchačům. Svým audioknižním zpracováním naštěstí z Paní z šedivého domu za současnými severskými či americkými krváky v ničem nezaostává.