Inspekční cesta do Plzně

recenze, , 06.01.2015
Plzeňské mordy
Královský písař Jiří Adam z Dobronína se vydává z Prahy do Plzně kvůli inspekci na místní radnici. Na cestě potkává zajímavého mladíka, Petra Korce, který se vrací ze studií v Itálii. V hustých lesích je jejich kočár přepaden, což přivádí písaře na myšlenku, zda nešlo namísto náhodného zločinu o předem naplánovaný akt, který by mu zamezil vykonat kontrolu městských financí. A jak již z názvu vyplývá, v Plzni se stanou i vraždy, které s děním na radnici souvisejí a se kterými si budou muset hrdinové příběhu poradit.
Ačkoliv se to nemusí na první pohled zdát, nejde jen o další z historických detektivek Vlastimila Vondrušky. Jde o nejvelkoryseji pojatou dramatizaci autorových příběhů a zároveň o jeden z největších projektů vydavatelství AudioStory. To spojilo síly s nakladatelstvím Vyšehrad a pro dramatizovanou četbu Plzeňských mordů vybralo hned devět herců povětšinou zvučných jmen.

Trochu netradičně má příběh hned dva vypravěče. Tím hlavním je zkušený rozhlasový herec a režisér Lukáš Hlavica, jehož měkký a příjemný hlas provází příběhem s přesnou dávkou vlídnosti i napětí, přesně jak si situace žádá. Své úvahy však vypravěčsky posluchačům předkládá i titulní postava - Jiří Adam z Dobronína, který občas posunuje vyprávění dál, aniž by do něj rušivě zasahoval ústřední průvodce. Hlavní role byla svěřena známému herci a dabéru Jaromíru Medunovi, kterému role bystrého, poměrů znalého a váženého královského úředníka sedí. Písařova pomocníka, mladého bakaláře Petra Korce, si zahrál jeho syn Jan Meduna. A aby byla rodinná atmosféra posílena ještě víc, role rychtáře se ujal Miloš Hlavica, známý především z rozhlasu, který je pro změnu otcem vypravěče Lukáše Hlavici.

Zbylé mužské postavy pak ztvárňují herci známí i z televizních obrazovek Otakar Brousek, Václav Vydra a Petr Lněnička. Ženské role obstaraly Magdaléna Borová a Zdeňka Sajfertová. Získat tak známá a přesto neoposlouchaná jména do jedné dramatizace se dá označit za malý zázrak. Všechny postavy od sebe lze snadno odlišit a i přesto, že někteří herci dostali party více vedlejších postav, jejichž výstupy se naštěstí v příběhu neprolínají. Václava Vydru lze poznat díky charakteristické barvě hlasu snadno, ale změny hlasových poloh Petra Lněničky příjemně překvapí svou rozmanitostí.

Celý příběh provází nevtíravá hudba Daniela Tůmy, která svým tempem příjemně navozuje představu atmosféry dávné doby a zároveň zdůrazňuje i chvíle plné tajemství. Některé scény jsou rovněž decentně podkresleny ruchy, například praskáním ohně nebo cinkáním nádobí. Poté, co si zvyknete, že četba je zvukově podbarvena, si možná budete přát ještě propracovanější zvukové pozadí příběhu, které zatím nedosahuje plné šíře jako u rozhlasových her. Některé zvuky by šlo možná vynechat a další přidat tak, aby byly jednotlivé scény buď celé podbarveny, nebo aby naopak vyniklo pouze mluvené slovo, což se místy trochu nešikovně kombinuje. Jsou to však pouze drobné detaily jinak zvukově velmi dobře zpracované dramatizované četby.

Dvouhodinová nahrávka potěší vyrovnanými hereckými výkony, kdy měli tvůrci opravdu šťastnou ruku na herce, kteří pracují s mikrofonem naprosto přirozeně. Rozsahem, velkorysým počtem interpretů i celkovým vyzněním jde zatím o patrně nejambicióznější audioknihu s detektivkou Vlastimila Vondrušky. Série Letopisy královské komory, kam příběh Plzeňské mordy patří, by se možná časem mohla rozrůst i o další díly, což by při udržení současného vysokého standardu potěšilo nejednoho fanouška daného žánru.

Kdyby nic jiného, tak Plzeňské mordy, dokázaly, že Lukáš Hlavica je skvělý vypravěč a že herecký výkon Jana Meduny nezaostává za projevem jeho otce ani v nejmenším. Audioknihu tak lze doporučit nejen pro detektivní zápletku, ale i pro reprezentativní zpracování plné zvládnutého řemesla.