Poctivá porce domácích macourkovin

recenze, , 09.12.2020
Nabroušené pohádky a jiné macourkoviny
Svou první školní návštěvu velké knihovny si pamatuji nejen proto, že jsem byl už v dětství velkým knihomolem, ale také díky textům, které nám na ukázku paní knihovnice četla. Byly to pohádky Miloše Macourka. Už tehdy jsem ho znal jako filmového scenáristu s fantazií rozvinutou do neskutečné šíře a jeho drobné, chytré a vtipné pohádky si mě okamžitě získaly. Když jsem tedy před časem v novinkách vydavatelství Tympanum objevil výběr z těchto pohádkových miniatur s názvem Nabroušené pohádky a jiné macourkoviny, mé srdce zjihlo.
S audioknižní nahrávkou se pojí zajímavý příběh: hned od jarní vlny současné pandemické situace začalo mnoho herců i celých divadelních souborů jen tak pro radost a pro zpříjemnění dnů v karanténě načítat různé literární texty. Takový nápad dostal i herec Otakar Brousek, který sáhl právě po výběru z pohádek Miloše Macourka. Jeho nahrávka, kterou obohatil o hudbu svého syna Ondřeje, se u spřízněného posluchačského obecenstva setkala s velmi kladnou odezvou. Vydavatelství Tympanum se proto rozhodlo zajistit Brouskově počinu oficiální audioknižní vydání.

Macourkovy pohádky jsou rozvernými drobnůstkami, proto se jich do 2 hodin a 15 minut vešlo hned 22. Při jejich poslechu budete vtaženi do světa, ve kterém se na zcela obyčejné věci začnete dívat novýma očima. Však jak jinak se můžete dozvědět, jak je takovému budíku, který sice precizně budí, leč jeho majitele to zrovna dvakrát netěší? A co se děje s klíči, když s nimi zrovna neodemykáte či nezamykáte nějaké dveře? Macourkova vyprávění jsou rozverná, zároveň ale někdy až sentimentální a melancholická, často se dokonce nebojí zahrát na dospělejší, vážnější strunu.

Na technické kvalitě nahrávky je její vznik v domácím prostředí samozřejmě znát, ale nejsou to nedostatky nijak fatální. Zaregistrovat lze vyšší úroveň šumu v pozadí, jindy uslyšíte střih výraznější, než by se slušelo u profesionálně nahraných audioknih. Veškeré drobné nedostatky ovšem nahradí špičková interpretace. Otakar Brousek se do jednotlivých předmětů či zástupců živočišné říše bez problémů a bleskurychle vtělí a vdechne jim originální duši. Současně posluchače potěší třeba zvukové hrátky se zkreslením a násobením hlasů nebo hudební předěly, v nichž může občas rozpoznat variace na beatlesovskou Michelle nebo operu La Traviata. A majitelům fyzického nosiče nabídnou audioknižní Nabroušené pohádky ještě jeden sympatický bonus navíc – fantastické ilustrace Petra Nikla.

Audioknihy jsou v dnešní nelehké době jednou z mála aktivních forem umění, která může fungovat i přes přísná omezení a nařízení. Nabroušené pohádky jsou toho jasným důkazem. Nahrávky z domácího prostředí jistě nebudou hrát v nabídce audioknih prim, lze ale předpokládat, že se budou objevovat častěji. Pokud budou mít alespoň takovou úroveň, jakou svým posluchačům předložilo Tympanum, lze to jen kvitovat. Za poctivou porci domácích macourkovin se sluší poděkovat a smeknout pomyslný klobouk. V audiopoličkách či jako drobný dárek zaženou chmury a zahřejí u srdce nejednoho posluchače.