Pohádka o včele, meči a klíči

recenze, , 19.04.2021
Bezhvězdné moře
Zachary se před začátkem nového semestru snaží zabavit v knihovně vermontské univerzity. Jako vášnivý čtenář ji sice zná skoro celou, s jednou knihou se ale ještě nikdy nesetkal. Uchvátí ho natolik, že si ji odnese do svého pokoje i přes to, že knihovní systém hlásí chybu. A potom – najde v knize sám sebe.
Příběh o chlapci, který procházel ulicemi města a našel krásné graffiti dveří, je mu důvěrně známý. Prožil ho totiž on sám a kniha dokonce ví i to, že se tenkrát rozhodl dveře neotevřít. Zvědavý student se proto rozhodne vypátrat původ knihy. Události, díky kterým se jednotlivé příběhy postupně propojují, Zacharyho pohltí jako medová vlna Bezhvězdného moře.

Erin Morgenstern svůj literární styl a cit pro spletité příběhy, které přeskakují v čase a prostoru a jsou prostoupeny originální magií, ukázala už ve své první knize, Nočním cirkusu. České vydání z roku 2012 se však větší popularity nedočkalo. Teprve až s její druhou knihou, Bezhvězdným mořem, která v anglickém originálu vyšla v roce 2019, se i v našich končinách o autorce začalo více mluvit. Loni se Noční cirkus představil českému čtenáři znovu, následován novinkovým Bezhvězdným mořem, které se nyní dočkalo také své zvukové podoby.

Více než osmnáctihodinová audiokniha vznikla ve vydavatelství Tympanum pod režisérskou taktovkou Jana Koukala a v interpretaci Dany Černé. Ta se citlivému příběhu, který jako by čtenáři proklouzával mezi prsty, velmi dobře přizpůsobila v tempu vyprávění. Splývá s tokem textu, nechává se unášet jeho proudem, nepřehrává. Celá kniha je netradičně napsaná v přítomném čase a narátorka prostě je – tady, teď, v přístavu u Bezhvězdného moře, v knize, kterou právě Zachary čte, v deníku, který si jiná z postav zapisuje – zkrátka kde je zrovna potřeba. Jednotlivé postavy nemají své akcenty nebo specifické způsoby mluvy, přesto je vždy patrné, kdo právě hovoří.

To, co by u jiné audioknihy bylo na závadu, je v tomto případě zcela žádoucí – tedy pozvolné plynutí bez větších výkyvů. Můžeme to považovat za režisérsky dobře zvládnuté vedení. S tím se pojí i vhodný výběr hudebních předělů mezi kapitolami. Ty tvoří jednoduché melodie, z větší části elektronických nástrojů, které spojuje prvek dlouhého echa. Působí tak podobně tajemným a neuchopitelným dojmem jako samotný text, který doplňují.

Bezhvězdné moře je velmi netypická kniha, dokonce i fanoušci a pravidelní konzumenti fantastiky mohou mít problém s jejím přijetím, jelikož se odehrává ve světě, který nemá na první pohled patrná pravidla. Okolnosti se často mění a Zachary, stejně jako čtenář, se nemá čeho zachytit. Přestože je toto audioknižní zpracování provedeno s citem a pochopením textu, nelze ho doporučit širokému spektru posluchačů – vyžaduje totiž soustředění, dobrou paměť na drobné okolnosti, které se staly před několika hodinami poslechu, a značnou fantazii spojenou s otevřenou myslí. Věřím, že pro některé fanoušky Erin Morgenstern, nebo ty, kteří se s jejím dílem teprve seznamují, bude vhodnější pokusit se více než pěti set stránkovou knihu přečíst.