Harry Hole, 10/10

recenze, , 29.06.2015
Policie
Norskou policii obchází strach. Kdosi brutálním způsobem vraždí její příslušníky, a to na místech, kde kdysi sami vyšetřovali zločiny. Jakákoliv vodítka k dopadení tohoto postrachu všech uniformovaných ochránců zákona chybějí. Jakou má tajemný neznámý motivaci? Policie v čele s nedávno dosazeným šéfem kriminalistů Mikaelem Bellmanem tápe. Tentokrát se totiž musí obejít bez zkušeného vyšetřovatele Harryho Holea, který zůstal na konci minulého dílu ležet na podlaze opuštěného domu po zásahu z nechvalně známé ruské pistole… Situaci komplikuje fakt, že v nemocnici leží v naprostém utajení pacient, kterého je třeba uchránit před okolním světem. I přes policejní ochranu však jeho nepřátelé nepolevují a usilují mu o život. O koho jde? To už si musíte poslechnout sami!
Desátým dílem se vydavatelství OneHotBook přeneslo na samý závěr série s oblíbeným kriminalistou, nezmarem, legendou norské policie, Harrym Holem. Ten i za cenu ztrát vždy dokázal své protivníky srazit na kolena a přes přibývající šrámy nakonec zlo potrestat. Mnozí čtenáři mnohokrát očekávali, že je s Harrym konec, ale Jo Nesbø ukazuje, že co vypadá jako konečná, může být ve skutečnosti naopak začátkem něčeho nového. Možná tak ani v desátém díle neřekl Harry své poslední slovo. Zatím si ale může posluchač naplno vychutnat kompletní desátý příběh Policie, který opět načetl Hynek Čermák. Jde jen o další příběh z řady, který zapadne mezi ostatní?

Ačkoliv to možná někdo ani nepostřehne, Jo Nesbø neusíná na vavřínech. V průběhu série své zápletky piluje téměř za hranu uvěřitelnosti a mnohdy jsou způsoby provedení vražd tak absurdní, až posluchače napadá, kam na to ten chlap chodí? Nutno je však uznat, že poslední díly série působí propracovaněji a paradoxně uvolněněji. Ačkoliv se může zdát, že by se po tolika dílech mohl autor vyčerpat a opakovat, Jo Nesbø dokáže překvapovat tak, že posluchač nemůže sundat sluchátka dřív, než zjistí, jakou lest si na něj filuta autor zase vymyslel. Přízrak obsahoval více kapitol z pohledu zúčastněné osoby, vhled do jejích niterných prožitků. Policie si drží větší odstup, o to více prostoru tu má autor příležitostí ke hře s posluchačem, když mu předkládá fakta způsobem, který si lze často vyložit více způsoby. Občasné zamlčení jména jednající postavy zvyšuje napětí a vnutí posluchači určitou představu o tom, co se zrovna děje, kterou však v dalších kapitolách Nesbø jednoduše vyvrátí a uvede věc na pravou míru. Takovéto matení provází celý desátý díl série, a i když se hodně věcí vysvětlí, některé okolnosti zůstávají otevřené pro případné pokračování.

Hlas Hynka Čermáka zato zůstává věrným a spolehlivým průvodcem. Tento v nejlepším slova smyslu zjev na poli audioknih, který jakoby z čistého nebe přišel a podmanil si zástupy milovníků detektivní literatury, nezklame ani tentokrát. S lehkostí sobě vlastní dokáže nezaměnitelným drsným chraplákem vyprávět tvrdý kriminální příběh s nadhledem a ironií, která je koneckonců vlastní i Harrymu. Hudební doprovod tvoří převážně tóny elektrické kytary a kláves. Díky vhodně zvoleným melodiím navodí příjemné mrazení v zádech přesně v momentech, kdy je děj nejvypjatější a Nesbø posluchače napíná. Uznávám, že v takových chvílích má ale často napjatý posluchač chuť hudební předěly přeskočit a hltat další minuty četby. To jen značí, že vše funguje, jak má.

Jo Nesbø se v Policii vrátil k poctivé a klasické kriminálce. Harryho fanoušky určitě potěší, že se série úspěšně rozvíjí a nejspíš po čase ještě nějaký díl do řady přibude. Co se audioknižního zpracování týče, není mu snad co vytknout. Posluchači, který se s Joem Nesbøm teprve seznamuje, bych však doporučil začít minimálně u předchozího dílu. Celá série spolu souvisí, a i když její audioknižní podoba nevychází zcela popořadě, zrovna Policie navazuje na předchozí Přízrak tak těsně, že prostě nelze devátou část řady přeskočit. Nelze než doufat, že se brzy dočkáme i zbylých dílů a audioknižní fanoušci severských detektivek si tak budou moci poslechnout všech deset knih v originálním pořadí se všemi návaznostmi a přesahy. Tato roztříštěnost, daná snahou přinést aktuální díly série a zároveň i doplnit od začátku předchozí části, je snad jedinou vadou na kráse načtených Nesbøho románů. Tu jí však, vzhledem k bezchybnému Hynku Čermákovi, rádi odpustíme. Co myslíte?